OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
På Svenska Bostäder arbetar du med engagerade, prestigelösa och hjälpsamma kollegor.
Tillsammans med oss får du möjlighet att vara med och påverka morgondagens Stockholm samtidigt som du bygger din karriär och har roligt på jobbet. För oss är våra medarbetare vår viktigaste resurs. Vi vill att alla medarbetare ska må bra och därför satsar vi på hälsofrämjande insatser och förmåner, såsom till exempel massage på arbetstid, hälsoundersökningar, egen idrotts- och konstförening, friskvårdsbidrag och generöst semestertillägg. Vi tillämpar flexibla och digitala arbetssätt och har flera kontor i Stockholm. Vi tillämpar givetvis möjlighet till distansarbete när arbetet tillåter. Är du intresserad av att läsa mer kring det arbetet så hittar du det https://www.svenskabostader.se/karriar/på karriärsidan.
Om tjänsten
Nu söker vi en erfaren Arkivarie som vill utvecklas vidare tillsammans med oss i en bred, utmanande och ansvarsfull roll. Som Arkivarie hos Svenska Bostäder kommer du att vara en del av ett team som är drivande i att strukturera, koordinera och förädla bolagets ärende- och informationshantering. I rollen ingår ett brett ansvar för uppgifter såsom e-arkivfrågor, diarieföring, tillsyn internt enligt arkivlagen, sekretessprövningar, gallrings/bevarandefrågor samt att ta fram och revidera styrande dokument inom informationshantering. Som Arkivarie är du också ansvarig för att ge stöd till verksamhetens chefer och medarbetare i arkiv-, sekretess- och registraturfrågor samt ge service till medborgare som söker information. En stor del av ditt arbete kommer även vara att ansvara för att kvalitetssäkra, utveckla och driva förändringsarbete kopplat till bolagets informationshantering.
Utöver det kommer du att vara
- Processamordnare för processen ”Hantera och redovisa allmänna handlingar”
- Objektspecialist för ärende- och dokumenthanteringssystemet eDok
- Ansvarig för att tillsammans med dokumentcontroller och registrator hantera begäran om allmän handling
- Ansvarig för att tillsammans med dokumentcontroller och jurist hantera sekretessprövning och framtagande av myndighetsbeslut vid avslag
- Ansvarig för att hantera begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen
- Omvärldsbevakare inom arkivlagstiftning och offentlighetsprincipen
- Vid behov registrera och ta emot inkommande och utgående handlingar samt diarieföra samt vid behov bistå i hantering av bolagets gemensamma e-post brevlåda.
Vi söker dig som har
- Eftergymnasial akademisk utbildning inom administration/offentlig förvaltning, arkivutbildning alternativt motsvarande kunskaper som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- 40-60 poäng arkivvetenskap eller motsvarande
- Vana av att hantera konfidentiell information
- Erfarenhet av informationshantering (dokumenthantering), gärna inom offentlig sektor
- God kunskap om offentlighet och sekretess samt arkivlagstiftningen
- God förmåga att utrycka dig på svenska i tal och i skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
- Tillämpning av regelverk enligt dataskyddsförordningen
- Erfarenhet av att hålla i utbildningar, främst inom arkiv- och registraturområdet
- Erfarenhet av att genomföra sekretessprövningar och att skriva beslut med besvärshänvisning.
Personliga egenskaper
Som person söker vi dig som är serviceinriktad, har god samarbetsförmåga och som drivs av att skapa ordning och reda. Vi ser att du är pedagogisk och kan anpassa din kommunikation till mottagaren. En självklarhet är att du är självgående med förmåga att strukturera, planera och driva dina egna ansvarsområden och arbetsuppgifter. Du har hög integritet och är mycket noggrann och kvalitetsmedveten i ditt arbete.
Din ansökan
I ditt ansökningsbrev vill vi gärna ha information som styrker eller förtydligar hur och i vilken utsträckning du uppfyller våra krav och önskemål i annonsen. Motivera även gärna varför du är intresserad av just den här tjänsten. Urval sker löpande. I processen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och arbetspsykologiska tester kan bli aktuella. Varmt välkommen med din ansökan!
Svenska Bostäder bildades 1944 och ägs av Stockholms stad. Tillsammans med vårt dotterbolag Stadsholmen äger och förvaltar vi cirka 28 800 hyreslägenheter och mer än 5 000 kommersiella lokaler. Vi är för närvarande cirka 340 medarbetare. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har varit en central aktör i skapandet av det svenska folkhemmet. I över 75 år har vi haft en aktiv roll i byggandet och förvaltandet av bostäder och lokaler i Stockholm.
Är du intresserad av att komma i kontakt med våra fackliga representanter, vänligen läs mer https://www.svenskabostader.se/karriar/lediga-jobb/.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.