Arkivarie till Svenska ESF-rådet

Arkivarie till Svenska ESF-rådet

Arbetsbeskrivning

Placering vid administrativa enheten med huvudkontor i Gävle

Svenska ESF-rådet är en statlig myndighet under Arbetsmarknadsdepartementet. Vi förvaltar Europeiska Socialfonden och Fonden för dem som har det sämst ställt (Fead) i Sverige. Vi är cirka 130 medarbetare på åtta kontor runtom i landet. Huvudkontoret finns i Gävle. 

Vi driver utveckling och innovation för en inkluderande arbetsmarknad genom att finansiera projekt som arbetar med kompetensutveckling, sysselsättningsåtgärder och integrationsinsatser. Vi är nu inne i programperioden 2014 - 2020 för Europeiska socialfonden. Under programperioden omsätter Socialfonden i Sverige cirka 14 miljarder kronor och Fead cirka 80 miljoner kronor.

Administrativa enheten, där tjänsten är placerad, ansvarar för myndighetens ekonomiprocesser, registratur, arkiv, inköp och övergripande lokalfrågor. Uppdraget omfattar också att koordinera ledningsstrukturen och samordna processerna för planering och uppföljning. Vid enheten finns även kanslifunktionen för övervakningskommittén för Socialfonden. Inom enheten är dessutom uppdraget att hantera den attesterande funktionen enligt EU:s regelverk placerad. Enheten består idag av en chef och 13 medarbetare.

Anställningen är tillsvidare på heltid och är placerad i Gävle. Vi tillämpar sex månaders provanställning med tillträde så snart som möjligt.

Arbetsuppgifter
Som arkivarie på Svenska ESF-rådet har du ett övergripande ansvar för arkivbildningen på myndigheten. Det betyder att du utvecklar system och processer för att systematiskt se till att arkivverksamheten fullgör det regelverk som omger området. Du ordnar och förtecknar arkiv, utför gallringsutredningar samt utarbetar riktlinjer och instruktioner.

Tjänsten innebär ett nära samarbete med Svenska ESF-rådets registrator och du ersätter också registrator vid planerad semester och annan frånvaro.

Vidare består dina arbetsuppgifter av att ansvara för planering, uppföljning och utveckling av myndighetens dokument- och ärendehantering. Du bidrar med arkivariekompetens i projekt med bland annat kravställning på IT-system och hantering av myndighetens handlingar.

Myndigheten arbetar för ett införande av e-arkiv. I detta utvecklingsarbete kommer du att ha en viktig roll och stor påverkansmöjlighet. I arbetet ingår även att ställa krav på och utöva tillsyn över arkivlokaler samt övriga uppgifter som ingår i en arkivaries roll så som service till allmänhet, förtecknade och dokumentation. Du ger också råd och stöd samt genomför utbildningar inom området. Arbetet innebär många interna kontakter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig alternativt mångårig kvalificerad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer motsvarar akademisk utbildning
• Minst ett års dokumenterad erfarenhet av arbete med arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
• God kunskap och yrkeserfarenhet från de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning
• Stor IT-vana med god teknisk allmänkunskap om systemmiljöer

 Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av arbete med frågor inom området digital arkivering och informationsförvaltning
• Erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning
• Kunskap och erfarenhet av e-arkiv
• Erfarenhet av utredande arbete inom dokumenthanteringsområdet

Som person är du initiativtagande, strukturerad och resultatinriktad. För dig är ständig utveckling, särskilt digitalt, mycket viktigt. Du kan arbeta såväl självständigt som i arbetslag. För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att skapa dig en helhetssyn över verksamheten. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

Ansökan och mer information
På Svenska ESF-rådet erbjuder vi en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Anställningen, som är på heltid, är en provanställning på 6 månader inför en tillsvidareanställning. Tillträde så snart som möjligt.

Är du intresserad av att arbeta som arkivarie är du välkommen med din ansökan via "Ansök" här nedan. Sista ansökningsdag är den 22 november 2020.

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Ulrika Jobs Gunnarsson, chef för administrativa enheten, tel. 026- 54 27 15. Fackliga kontaktpersoner: Anna‑Lena Wettergren‑Wessman, ST-ESF, tel. 040‑17 42 17, e-post: anna‑lena.wessman@esf.se, Ellinor Gullberg, Saco-ESF, tel. 08-457 33 15, e-post: ellinor.gullberg@esf.se.


Vi har gjort vårt annons- och medieval och vill därför inte bli kontaktade av annons- och mediesäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ställföreträdande myndighetschef Håkan Forsberg
08-579 171 31
Personalstrateg Birgitta Nilsson
08-579 171 28
SACO-ESF Susan Sundqvist-Pettersson
036-34 57 32
ST-ESF Birgitta Thorén
031-707 73 78
Administrativ chef Renée Roslycke
08-579 171 38
Saco-ESF Susan Sundkvist Pettersson
036-34 57 32
Stf. myndighetschef Håkan Forsberg
08-579 171 31
Saco-ESF Elisabeth Ramel
08-457 33 21
Regional enhetschef Leif Einarsson
036-34 57 36
Saco-ESF Karl Selleby
036-34 57 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska ESF-rådet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 november 2020
  • Ansök senast: 22 november 2020

Besöksadress

Liljeholmsvägen 30B
Stockholm

Postadress

Box 47141
STOCKHOLM, 10074

Liknande jobb


18 december 2024

Arkivarie, projektanställning

Arkivarie, projektanställning

17 december 2024