Arkivarie till Svenska ESF-rådet

Arkivarie till Svenska ESF-rådet

Arbetsbeskrivning

Svenska ESF-rådet är en statlig myndighet under Arbetsmarknadsdepartementet. Vi driver utveckling och innovation för en inkluderande arbetsmarknad genom att finansiera projekt som arbetar med kompetensutveckling, sysselsättningsåtgärder och integrationsinsatser. Finansieringen kommer från Europeiska Socialfonden och Fonden för dem som har det sämst ställt (Fead) i Sverige. Under en programperiod omsätter vi cirka 14 miljarder som stöd till projektverksamhet hos olika privata organisationer, kommuner, regioner och andra myndigheter.

Just nu arbetar vi med att avsluta programperioden 2014 - 2020 för fonderna och har påbörjat arbetet med ett nytt program med nya fondmedel för perioden 2021 - 2027.

Vi är cirka 140 medarbetare på åtta kontor runtom i landet. Huvudkontoret finns i Gävle.

Administrativa enheten, där tjänsten är placerad, ansvarar för myndighetens ekonomiprocesser, registratur, arkiv, inköp och övergripande lokalfrågor. Uppdraget omfattar också att koordinera ledningsstrukturen och samordna processerna för planering och uppföljning. Vid enheten finns även kanslifunktionen för övervakningskommittén för Socialfonden. Inom enheten är dessutom uppdraget att hantera den attesterande funktionen enligt EU:s regelverk, placerad. Enheten består idag av en chef och 13 medarbetare.

Arbetsuppgifter
Som arkivarie på Svenska ESF-rådet har du ett övergripande ansvar för arkivbildningen på myndigheten. Det betyder att du utvecklar system och processer för att systematiskt se till att arkivverksamheten fullgör det regelverk som omger området. Du ordnar och förtecknar arkiv, utför gallringsutredningar samt utarbetar riktlinjer och instruktioner. Tjänsten innebär ett nära samarbete med registrator och du ersätter också registrator vid planerad semester och annan frånvaro.

Vidare består dina arbetsuppgifter av att ansvara för planering, uppföljning och utveckling av myndighetens dokument- och ärendehantering. Du bidrar med arkivariekompetens i projekt med bland annat kravställning på IT-system och hantering av myndighetens handlingar.

Myndigheten arbetar för ett införande av e-arkiv. I detta utvecklingsarbete kommer du att ha en viktig roll och stor påverkansmöjlighet. I arbetet ingår även att ställa krav på och utöva tillsyn över arkivlokaler samt övriga uppgifter som ingår i en arkivaries roll så som service till allmänhet, förtecknade och dokumentation. Du ger också råd och stöd samt genomför utbildningar inom området. Arbetet innebär många interna kontakter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig alternativt mångårig kvalificerad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer motsvarar högskoleutbildning
• minst ett års dokumenterad erfarenhet av arbete med arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
• god kunskap och yrkeserfarenhet från de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning
• stor IT-vana med god teknisk allmänkunskap om systemmiljöer

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av arbete med frågor inom området digital arkivering och informationsförvaltning
• erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning
• kunskap och erfarenhet av e-arkiv
• erfarenhet av utredande arbete inom dokumenthanteringsområdet

Vi söker dig med god initiativförmåga och som har ett eget driv. Du kan arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra och kan förklara komplicerade frågor på ett begripligt sätt. För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att skapa dig en helhetssyn över verksamheten. Du tar ansvar för ditt arbete och är noggrann. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

Ansökan och mer information
Svenska ESF-rådet erbjuder en attraktiv arbetsplats som strävar efter att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering vid huvudkontoret i Gävle. Vi tillämpar provanställning på 6 månader. Tillträde efter överenskommelse.

Är du intresserad av att arbeta på Svenska ESF-rådet som arkivarie är du välkommen med din ansökan via ”Ansök” här nedan. Sista ansökningsdag är den 4 maj 2022.

Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta chefen för administrativa enheten Ulrika Jobs Gunnarsson, tel. 026-54 27 15. Fackliga kontaktpersoner: Agnes Venäläinen, ST-ESF, tel. 031-707 73 85, e-post: agnes.venalainen@esf.se, och Ellinor Gullberg, Saco‑ESF, tel.08-457 33 15, e‑post: ellinor.gullberg@esf.se


Vi har gjort vårt annons- och medieval och vill därför inte bli kontaktade av annons- och mediesäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ställföreträdande myndighetschef Håkan Forsberg
08-579 171 31
Personalstrateg Birgitta Nilsson
08-579 171 28
SACO-ESF Susan Sundqvist-Pettersson
036-34 57 32
ST-ESF Birgitta Thorén
031-707 73 78
Administrativ chef Renée Roslycke
08-579 171 38
Saco-ESF Susan Sundkvist Pettersson
036-34 57 32
Stf. myndighetschef Håkan Forsberg
08-579 171 31
Saco-ESF Elisabeth Ramel
08-457 33 21
Regional enhetschef Leif Einarsson
036-34 57 36
Saco-ESF Karl Selleby
036-34 57 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska ESF-rådet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2022
  • Ansök senast: 4 maj 2022

Besöksadress

Liljeholmsvägen 30B
Stockholm

Postadress

Box 47141
STOCKHOLM, 10074

Liknande jobb


18 december 2024

Arkivarie, projektanställning

Arkivarie, projektanställning

17 december 2024