OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Upplands Väsby kommun söker nu en arkivarie till kommunarkivet. Arkivarien ska stötta kommunarkivarien i det dagliga arbetet och också vara med i utvecklingsprojekt inom arkivets ansvarsområde. Vi söker någon med kunnande och känsla för både traditionellt arkivarbete likväl som nya digitala arbetssätt och e-arkiv. Kommunarkivet består utav ett team, med en arkivarie och en e-/IT-arkivarie samt kommunarkivarien. Kommunarkivet hör till kanslienheten på kommunledningskontoret.
Uppdrag
På kanslienheten finns ett femtontal medarbetare som servar samtliga kontor med huvudsakligen nämndadministration, registratur och arkiv. På senare år har enheten arbetat allt mer integrerat med informationshanteringen och många medarbetare med arkivutbildning på högskolenivå har anställts på tjänster inom hela kansliets verksamhetsområde. Sedan en tid tillbaka har kommunen ett e-arkiv i drift med ett par anslutna verksamhetssystem. E-arkivet är alltjämt i en uppbyggnadsfas där många av kommunens verksamhetssystem ska kopplas på. Till detta arbete finns en e-arkivarie.
Kommunen har kommit långt med utvecklingen av arkivfunktionen och e-arkivet samt att integrera arkivarbetet med övrigt informationshanteringsarbete. Vi söker någon som är intresserad av informationshantering och arkivfrågor i vid bemärkelse och gärna arbetar brett över hela fältet. Kommunarkivet arbetar mycket konsultativt gentemot kontoren och samverkar mycket med övriga grupper på kansliet. Tjänsten innehåller sedvanliga arkivuppgifter så som utlämningar av handlingar, ta hand om leveranser mm, men även mer utvecklingsbetonat arbete. På senare tid har vi ägnat allt mer kraft åt informationssäkerhetsperspektivet.
Kansliet är en arbetsplats som präglas av arbetsglädje och god arbetsmiljö, där alla ska trivas! Välkommen med din ansökan!
Kvalifikationer
- Examina med relevanta arkivvetenskapliga inslag
- Erfarenhet av arkivarbete och gärna andra delar av kansliverksamheten, exempelvis registratur är meriterande.