OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Institutet för mänskliga rättigheter
Den 1 januari 2022 inrättades en ny myndighet, Institutet för mänskliga rättigheter.
Institutet för mänskliga rättigheter ska främja säkerställandet av de mänskliga rättigheterna i Sverige, med utgångspunkt i svensk grundlagstiftning och för Sverige bindande internationella förpliktelser gällande mänskliga rättigheter.
Institutet ska särskilt följa, undersöka och rapportera om hur de mänskliga rättigheterna respekteras och förverkligas, lämna förslag till regeringen om de åtgärder som behövs för att säkerställa de mänskliga rättigheterna, ha kontakter med internationella organisationer och även i övrigt delta i internationellt samarbete, och främja utbildning, forskning, kompetensutveckling, information och ökad medvetenhet om de mänskliga rättigheterna. Institutet ska även fullgöra de uppgifter som en oberoende nationell mekanism har enligt konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Om jobbet som arkivarie
Institutet för mänskliga rättigheter befinner sig i en uppbyggnadsfas. Arkivarien ska i samrbete med myndighetens registrator vara behjälplig i att bygga upp välfungerande informationsförvaltning gällande registratur- och arkivfunktion. Arkivarien kommer också att vikariera under registratorns semester med posthantering, diarieföring, externa kontakter och utlämnande av allmän handling.
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika möjligheter för alla.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för jobbet ska du ha högskoleutbildning motsvarande kandidatexamen med inriktning arkivvetenskap samt flerårig statlig erfarenhet i yrket.
Du ska också ha erfarenhet av att ha arbetat statligt som registrator samt goda kunskaper om både analog och digital arkivering.
Du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift och arbetar obehindrat i Office 365.
Förmågor
Arbetet kräver att du har förmåga att arbeta både självständigt och i samarbete med myndighetens registrator. Du behöver ha god förmåga att planera och organisera ditt arbete. Vi söker en person med analytisk förmåga och stor känsla för kvalitet och service.
Övrigt
Visstidsanställning fr om den 1 juni och t o m den 31 augusti. Deltid, omfattningen kan diskuteras. Myndigheten är placerad i Lund och arbetsuppgifterna utförs på plats på kontoret.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Förvaltningsjurist Susanne Ritseson, tel nr 046-287 39 09 eller HR-specialist Anna Andersson tel 0734-217 703.
Fackliga kontaktpersoner är Anders Orinius för Saco-S (tel. 070-665 13 79), Magnus Carlson för OFR/S (tel. 040-664 23 91 ) samt Jerker Jarl för Seko (tel. 040 - 660 33 56).
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Sista ansökningsdag är den 23 maj 2022.