OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ÅM2023-613
Nu söker vi en arkivarie till Åklagarmyndighetens huvudkontor i Stockholm. Anställningen är ett vikariat i 6 månader.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer tillhöra myndighetens arkivfunktion på rättsavdelningen. Rättsavdelningen är bland annat huvudansvarig för utveckling, planering, förvaltning och uppföljning av myndighetens hantering av allmänna handlingar och arkiv, liksom riktlinjer, rutiner och standarder för hanteringen. Du kommer ingå i ett team med ytterligare två arkivarier och en verksarkivarie.
Som arkivarie kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att
delta i förvaltningen av myndighetens e-arkiv (Long Term Archive) och administrativa diarium (Platina)
sköta den dagliga driften av myndighetens centrala arkiv
besvara förfrågningar på arkivmaterial
göra gallringsutredningar, dokumenthanteringsplaner och ta fram handledningar
ge råd och utbilda internt
handlägga och besvara förfrågningar från allmänheten, myndigheter och media, dvs. att göra sökningar i brottmålsdiariet, e-arkivet och det fysiska arkivet
genomföra primär sekretessprövning, sköta expediering och fakturering
I tjänsten kan det förekomma tunga lyft vid arbete i vår arkivlokal som ligger ca 10 minuters promenadväg från kontoret.
Du kommer att ha många kontakter både inom och utanför myndigheten.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Vi söker dig som har
akademisk utbildning med minst 60 hp/40p arkivvetenskap
goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift
Du ska
vara noggrann, strukturerad och följa de förhållningsregler och rutiner som finns
vara resultatinriktad, ansvarstagande, ha förmågan att arbeta självständigt och ta egna initiativ
ha lätt för att samarbeta, vara lyhörd och pragmatisk i ditt arbetssätt
ha god förmåga att kommunicera ditt budskap på ett pedagogiskt sätt
ha en god analytisk förmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
erfarenhet från arbete på statlig myndighet, speciellt en rättsvårdande myndighet
erfarenhet av arbete kopplat till digital långtidslagring (struktur- och formatfrågor)
erfarenhet av systemen Platina och Long Term Archive.
Om anställningen
Anställningen är ett vikariat i ca 6 månader.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för denna anställning.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.
Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Ansök redan i dag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontaktperson Saco-S
070-315 56 38
Pia Tanttu, facklig kontaktperson ST
010-562 54 37
Sofia Forsberg, personalhandläggare
010-562 50 48
Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef
010-562 57 52
Ulf Ållebrand, ekonomidirektör
010-562 51 30
Erika Lejnefors, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 70 91
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Mikael Svensson, säkerhetschef
010-562 50 91
Maria Schütt, enhetschef
010-562 50 76
Karin Rosander, Informationsdirektör
010-562 50 10