OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med frågor som har stor långsiktig betydelse för människor, miljö och samhälle? Till enheten för arkiv och registratur söker vi nu en vikarierande arkivarie som tillsammans med övriga kollegor på enheten ansvarar för och utvecklar arbetet med ärende- och dokumenthantering på myndigheten.
Enheten för arkiv och registratur består av sju medarbetare och ansvarar för myndighetens processer för ärende- och dokumenthantering samt systemförvaltning av de IT-stöd myndigheten har för dessa processer.
Samhällsviktiga arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett arbete där du får
• besvara allmänna arkivfrågor, bistå med råd och stöd inom den dagliga arkivvården samt besvara frågor kring digital arkivering
• vara delaktig i vidareutveckling av befintlig klassificeringsstruktur och i arbetet med att ta fram strategi av elektroniska handlingar
• utveckla myndighetens arkivbildning.
Anställningen är ett vikariat med start enligt överenskommelse och som sträcker sig till september 2020. Du kan komma att krigsplaceras och ingå i myndighetens krisorganisation. Befattningen är säkerhetsklassad vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen.
Är du den vi söker?
Du har
• högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
• kännedom om arkiv och offentlighetslagstiftningen
• mycket goda IT-kunskaper samt kunskaper inom gällande standarder för dokumenthantering
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av processorienterad arkivredovisning
• erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
• kunskap om grunderna för utveckling, förvaltning och avställning av system
• erfarenhet av Public 360.
För att fungera bra i rollen som arkivarie behöver du
• vara serviceinriktad och lyhörd
• vara flexibel och ha förmågan att se möjligheter i förändring
• vara social och samarbetsinriktad.
Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden.
Att jobba hos oss
Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra drygt 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet och vi arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Hos oss får du förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med bland annat IAEA och OECD/NEA. För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera yrkesliv och privatliv. Sedan den 1 oktober har myndigheten verksamhet i både Solna och Katrineholm. Tjänsten är placerad i Solna.
Läs om våra villkor och förmåner
Kontakt och ansökan
Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta enhetschef Rickard Appelberg, telefon 08-799 40 96.
Fackliga företrädare är Lars Bennemo, Saco-S, telefon 08-799 41 99, och Michael Wallin, ST, telefon 08-799 42 87.
Välkommen med din ansökan senast den 10 september.
Mer om oss
Se våra filmer där medarbetare berättar
Besök vår webbplats
Vår rekryteringsprocess
Vi undanber oss erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.