Arkivarie vikariat

Arbetsbeskrivning

Vill du vara delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden? Nu finns chans att bli en av våra arkivarier!

Om tjänsten

Tjänsten som arkivarie är placerad på avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service och enheten registratur. Enheten har det övergripande ansvaret för planering, styrning och hantering av myndighetens handlingar och informationstillgångar. Enheten består av registratorer, arkivarier, förvaltningsledare verksamhet samt informationssäkerhetsansvarig.

Tillsammans med kollegor säkerställer du det dagliga och långsiktiga arbetet inom arkivfunktionens ansvarsområde. Du har god förståelse för informations- och ärendehantering inom offentlig sektor. I rollen som arkivarie arbetar du brett med både digital och analog informationshantering. Arbetet innebär sedvanliga arkivarieuppgifter, med fokus på återsökning, hantering av förfrågningar och utlämnanden. Det kan även förekomma andra uppgifter så som att delta med arkivariekompetens i olika projekt, ordna och förteckna samt utreda frågor kring bevarande och gallring. 

Om dig

För att passa i rollen behöver du ha initiativförmåga samt ett strukturerat, kommunikativt och lösningsfokuserat arbetssätt. Då arbetet innebär många interna och externa kontakter, behöver du ha god känsla för service. Vi ser också att du har lätt för att samarbeta med kollegorna i gruppen och övriga organisationen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• Akademisk examen samt 1-års studier i arkivvetenskap
• minst 6 månaders aktuell praktisk erfarenhet av arbete som arkivarie i offentlig sektor
• erfarenhet av återsökning i ärendehanteringssystem
• erfarenhet av arbete som registrator
• erfarenhet av gallringsutredningar
• erfarenhet av att tillämpa gällande regelverk

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av olika ärendehanteringssystem
• erfarenhet av förteckningssystemet Visual arkiv

Bra att veta

En anställning är ett vikariat på ca 1 år, med start så snart som möjligt. Din tjänstetitel är arkivarie med placering i Stockholm.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Elisabeth Ljungberg. Vid frågor rörande rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Emily Wadman. Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark Carl-Erik.Flodmark@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR nås på ST@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 22 maj 2024.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 maj 2024
  • Ansök senast: 22 maj 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022