OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.
Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie i socialförvaltningen Centrum arbetar du med arkiv- och informationshanteringsfrågor kopplade till förvaltningens olika verksamheter. I uppdraget ingår att ta fram styrande dokument så som riktlinjer och rutiner inom arkivområdet. Du ger råd och stöd till chefer och medarbetare i förvaltningen inom ramen för ditt kompetensområde.
Du är som arkivarie en del av nämndens arkivorganisation och har tillsammans med din chef ansvar för nämndens arkiv. Du arbetar i nära samarbete med registratorer, nämndsekreterare och andra funktioner och bidrar till att kvalitetssäkra och utveckla vården av nämndens arkiv. Det finns en upparbetad organisation med arkivredogörare i förvaltningen som du också kommer att ha tätt samarbete med.
Arkivarien är myndighetens kontaktperson i arkivfrågor och i uppdraget ingår bland annat att lämna upplysningar om myndighetens allmänna handlingar, ansvara för arkiv- och informationshanteringsfrågor samt ingå i samråd, planering och styrning av myndighetens hantering av allmänna handlingar.
Tjänsten är placerad inom avdelningen Stab och kommunikation där även arkivassistenter, registrator, nämndsekreterare, administratör med flera ingår. Du har också ett tätt samarbete med andra arkivarier i främst de tre andra regionala socialförvaltningarna Hisingen, Nordost och Sydväst.
Din arbetsplats ligger på Skånegatan i centrala Göteborg och du har möjlighet att i överenskommelse med chef jobba vissa dagar hemifrån.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har studerat arkivvetenskap eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Tidigare erfarenhet från arbete som arkivarie och då särskilt inom socialtjänst är meriterande.
Som arkivarie ska du kunna ge råd och stöd för såväl analoga som digitala frågor inom arkiv och informationsförvaltning. Det förutsätter att du har en god IT-teknisk kompetens. Meriterande är om du exempelvis har tidigare praktisk erfarenhet av att genomföra bevarande och gallringsutredningar av IT-system, framtagning av stöd- och styrdokument inom arkivering och digitalt bevarande, deltagande vid processkartläggningar och framtagande av stöd- och styrdokument som dokumenthanteringsplaner.
I rollen som arkivarie är det också viktigt att du är utvecklingsorienterad och kan inhämta och omsätta ny kunskap inom arkiv, informationsförvaltning och digitalisering i praktiken.
Du kommer att vara i kontakt med olika verksamheter och det kräver att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt. För att trivas i rollen tror vi att du är en person som tycker om att stötta andra och ge bästa möjliga service.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.