OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den mest spännande arbetsgivaren inom offentlig förvaltning och bästa skolkommun. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!
Orust kommun befinner sig i en fas där digitala utvecklingsfrågor spelar en central roll. Tillsammans med övriga Fyrbodal-kommuner har man upphandlat ett e-arkiv och implementering pågår. Arkivarien/arkivadministratören har i uppdrag att tillsammans med bland annat projektledare, registratorer och systemansvariga bidra till att e-arkivprojektet övergår till en driftfas.
Tjänsten är organiserad under Administrativa enheten som hör till sektor Ledning och verksamhetsstöd. Befattingen kan bli arkivarie eller arkivadministratör beroende på vilken utbildningsbakgrund du har.
Dina arbetsuppgifter
Som arkivarie/arkivadministratör har du en viktig roll att spela i samverkansprojektet inom Fyrbodal. Du är systemansvarig för Iipax, det system där vi har vårt e-arkiv. Tillsammans med projektledaren ansvarar du för att driva igenom avställningarna från verksamhetssystem till e-arkiv. När e-arkivet övergått till en driftfas ansvarar du, tillsammans med systemansvariga, för att för varje system planera och genomföra avställningar. Du ingår också i olika konstellationer inom Fyrbodal-samarbetet, där du både bidrar och får hjälp inom ramen för det samarbetsavtal som är tecknat.
Du har också ansvar för vårt fysiska arkiv. Du tar emot handlingar från verksamheterna, ordnar och förtecknar dem samt lämnar ut de allmänna handlingar till allmänheten som överlämnats till arkivmyndigheten.
Du bevakar samt utbildar och stöttar kommunens sektorer inom olika arkivfrågor. Du ingår i den administrativa enheten och där kommer du också att bidra med dina kunskaper när vi bland annat arbetar med processer kring ärendehantering. Tillsammans med administrativ chef utvecklar du och underhåller olika styrdokument kring arkivfrågor.
Om dig
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller har fått motsvarande kunskap genom annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör ha arbetslivserfarenhet från offentlig sektor. Du har god kunskap om de lagrum som styr ditt arbete som arkivarie eller arkivadministratör. Du kommer att göra sekretessbedömningar, upprätta dokumenthanteringsplaner och hantera dokumenthanteringsfrågor, så tidigare erfarenhet av det är meriterande.
Du har en hög digital mognad och sätter dig obehindrat in i olika system. Vi söker dig som har ett eget driv i arbetet med möjligheten att se till helheten och att planera i flera steg. Du arbetar strukturerat och noggrant och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du har god förmåga att fatta beslut och har lätt för att samarbeta med andra. Du har lätt för att anpassa dig efter ändrade omständigheter och är även stabil i stressade situationer. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Övrigt
Sista ansökningsdag: 2022-07-06
Arbetstid/varaktighet: Tillsvidare, heltid.
Arbetsplats: Kommunhuset, Henån. Vi erbjuder också goda möjligheter till distansarbete del av tid.
Tillträdesdag: Enligt överenskommelse
Lön: Individuell lönesättning, ange löneanspråk
För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren.
Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: www.orust.se
Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.