Arkivarie/Arkivansvarig till Rättsenheten

Arbetsbeskrivning

Vår strategi är en lokalt förankrad polis med polisiär närvaro i länets sexton kommuner.Verksamheten utgår från två avdelningar, ordning och kriminal.Dessa stöds av tre förvaltningsfunktioner.Flexibiliteten och helhetsperspektivet i arbetet och planeringen tillförsäkras genom vår övergripande strategiska ledning och en samordning i fyra samverkansområden.(Syd med Karlstad som centralort, Väst med Arvika som centralort, Norr med Torsby som centralort och Öst med Kristinehamn som centralort).Vår inriktning är att arbeta mot drogrelaterad brottslighet med fokus på ungdomar.I dag är vi 580 anställda varav 440 är poliser.Vi tror på kraftsamling och tidsbegränsade insatser som arbetsmetod.Det skapar också utrymme för utveckling för myndighetens anställda och möjliggör ett bättre utnyttjande av vår samlade kompetens.Länets möjligheter och behov av åtgärder är vårt gemensamma ansvar.

Vi söker en arkivarie/arkivansvarig till Rättsenheten med placering i Karlstad.

Myndigheten har idag ett antal delarkiv med ett centralarkiv i Karlstad.Målsättningen är att myndigheten på sikt endast skall ha ett arkiv, centralarkiv, i Karlstad.Vid sidan av arkivarie/arkivansvarig har myndigheten strukturerat arkivhanteringen med ett antal arkivredogörare med ansvar för vissa enheter eller ärendetyper.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som arkivarie/arkivansvarig kommer du att samordna och ansvara för arkivverksamheten inom myndigheten.Du samverkar med arkivredogörarna samt utövar tillsyn över deras verksamhet inom arkivområdet.Du håller kontakt med arkivmyndigheten och håller dig underrättad om gällande arkivbestämmelser, generellt och för polismyndigheten särskilt väl.I tjänsten ingår att säkerställa att arkivbildning sker enligt gällande bestämmelser och att bevaka att nybyggnad, ombyggnad, förhyrning och byte av arkivlokaler sker enligt gällande bestämmelser utfärdade av Riksarkivet.Du ansvarar även för att upphandling sker så att enbart godkänt material köps in till myndigheten.Du får vara beredd på att hålla och planera utbildning i dokument-och arkivhantering för övrig personal inom myndigheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en lämplig akademisk utbildning med inriktning arkivvetenskap eller annan utbildning/erfarenhet som kan bedömas likvärdig.Vi ser gärna att du har erfarenhet från rättsväsendet eller annan offentlig verksamhet och då gärna inom arkivområdet.Du har dokumenterat goda IT-kunskaper och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Du ska ha ett positivt och öppet förhållningssätt och en god social kompetens.Arbetet som arkivarie kräver att du har förmåga att arbeta självständigt, systematiskt och strukturerat samtidigt som du måste kunna samarbeta och förankra arkivfrågorna i verksamheten.Du är utåtriktad, noggrann, flexibel och har gott ordningssinne.B-körkort fordras för tjänsten.
Polismyndigheten Värmland tillämpar individuell lönesättning.

Tjänsten är ett vikariat på 1 år, heltid och med tillträde snarast.

Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturellt mångfald tillför myndigheten.På grund av att tjänsten är säkerhetsklassificerad ska du vara svensk medborgare.


Kontaktpersoner på detta företaget

Hr-chef Katarina Ajemark
010-5670196 070-695 10 09
ST Carina Ehrencrona
010-56 708 43
tf HR-chef Maria Kihlstrand
010-5670171 070-6097964
HR-handläggare Daniel Pettersson
010-5670445 070-2266070
Helena Newton
010-56 705 81

Sammanfattning

Besöksadress

Infanterigatan 22
Karlstad

Postadress

Box 157
Karlstad, 65105

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010