OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
Sektionen ansvarar för Kriminalvårdens registratur och arkivhantering på nationell nivå samt myndighetens klientjournalarkiv. Sektionen har i uppgift att svara för utformning av dokumenthanteringsplaner samt rådgivning om diarieföring och arkivhantering. Sektionen har även till uppgift att vid behov kravställa utifrån ett arkivhanteringsperspektiv vid organisationsförändringar, ändringar av arbetssätt och dokumentation samt vid införande eller utveckling av IT-stöd.
ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarieassistent för centralarkivet kommer du bl.a. ordna och förteckna arkiv enligt arkivredovisningen, ta emot arkivleveranser som ska packas upp och sorteras, gallra och boxa handlingar, lämna ut handlingar efter förfrågan och svara på frågor kopplade till centralarkivet. Du kommer också arbeta med myndighetens häktes- och klientjournaler.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som arbetar bra med andra, men som själv kan strukturera ditt arbetssätt för att driva processer vidare. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. I ditt arbete tar du initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat samt är noggrann och väl medveten om kvalitetsstandard. Du ser möjligheter i förändring. Du tycker om att bidra till att skapa ordning och struktur.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har
• Relevant utbildning alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant
• Erfarenhet av arbete med arkivfrågor inom en stor organisation
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• God datorvana och goda kunskaper i Officepaketet
Det är meriterande om du har
• Arkivutbildning
• Erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning
• Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv
• Erfarenhet och kunskap om arkivverksamhet och det regelverk som styr
• Kunskap i arkivsystemet Visual Arkiv
• Kunskap i dokument- och ärendehanteringssystem Platina
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.