Arkivarie/produktförvaltare till Domstolsverket

Arkivarie/produktförvaltare till Domstolsverket

Arbetsbeskrivning

Vi söker en arkivarie/produktförvaltare till Enheten för informationshantering på Domstolsverket.

På enheten pågår ett löpande arbete med att skapa förutsättningar för en helt igenom digital informationshantering inom Sveriges Domstolar. Här ingår att skapa de arkivrättsliga förutsättningar som behövs för den pågående digitaliseringen av domstolarnas verksamhet. Enheten ansvarar också för produktförvaltningen av ett antal it-stöd som används i den dagliga verksamheten inom Sveriges Domstolar. Ett antal supportfunktioner som löpande stödjer medarbetarna vid domstolarna i deras användning av informationssystem finns också på enheten. Här ingår att ansvara för supportfunktionen för målhanteringsstödet Vera. På enheten arbetar 15 medarbetare med olika kompetenser och bakgrund.

Vad innebär arbetet?

I din roll som arkivarie kommer du att arbeta med arkivfrågor internt på Domstolsverket, men också i vår supportfunktion för arkivfrågor med domstolar och nämnder i fokus. Du kommer att delta i löpande utveckling på arkivområdet och ge stöd till domstolarna och nämnderna i frågor som rör t.ex. digital akthantering.

I din roll som produktförvaltare ingår fortlöpande förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd inom domstolsväsendet. Du ska, på ett kostnadseffektivt sätt, planera och koordinera utvecklingen för en eller flera av enhetens produkter. Du kommer att arbeta med produkter ur ett helhetsperspektiv dvs. vara inblandad i allt från nyutveckling och förändring i produktfunktionalitet, framtagande av informations- och utbildningsmaterial, produktsupport samt säkring av produktkvalitet genom acceptenstestning och uppföljning. I din roll kommer du att ha ett särskilt ansvar för produktförvaltningen av e-arkivet.

Du kommer att ha nära kontakt produktspecialister, utvecklare, verksamhetssupporten samt inte minst representanter för domstolarna som ofta medverkar i utvecklingen som piloter- eller referensgrupper.

Vem är du?

Vi söker en arkivarie med erfarenhet från arkivarbete på statlig myndighet och som har mycket god kunskap om regelverket och standarder inom arkivområdet. Meriterande är erfarenhet från arkivarbete på domstol och/eller Domstolsverket. Du har högskoleutbildning med minst 30 poäng i arkivvetenskap eller annan likvärdig utbildning. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper, där vi speciellt värdesätter att du är serviceinriktad, strukturerad och självgående med ett stort personligt ansvar och förmåga att samarbeta.

Som person är du självgående och driven men har också förmågan att samarbeta i team. Du är duktig på problemlösning och att se möjligheter och lösningar. Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift.

Övriga upplysningar

Anställningen en tillsvidareanställning på heltid och placeringsort är Jönköping eller Stockholm. 

Välkommen med din ansökan senast den 19 februari 2021.

Vilka är vi?

Enheten för informationshantering ingår som en av tre enheter i avdelningen för domstolsutveckling. Proaktivt och innovativt utvecklar vi Sveriges Domstolar för att tillgodose parters och medborgares behov och krav på rättssäker och snabb handläggning, enhetlig rättstillämpning och god service.

Enheten ansvarar bland annat för

- att tillhandahålla informationssystem för den dömande verksamheten utöver det centrala stödet för målhanteringen
- att driva utvecklingsfrågor på arkivområdet internt och på domstolarna,
- att genom supportfunktioner löpande stödja medarbetarna vid domstolarna i deras användning av informationssystem samt
- för registrering i det administrativa diariet.

Hela avdelningen på ca 55 medarbetare ansvarar tillsammans för att driva och stödja domstolarnas arbete med att utveckla verksamheten, för utvecklingen och förvaltningen av domstolarnas olika verksamhetsstöd för mål- och ärendehantering och stöd till domstolarna i administrativa frågor. Avdelningen svarar även för rådgivning och stöd till domstolarna i arkivfrågor samt driver utvecklingsfrågor på arkivområdet.

Domstolsverket har sitt huvudkontor centralt i Jönköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar ca 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.

Som chef och medarbetare på Domstolsverket har du möjligheter att utvecklas och att själv aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. Läs mer under www.domstol.se.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Domstolsverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 februari 2021
  • Ansök senast: 19 februari 2021

Besöksadress

Kyrkogatan 32
None

Postadress

Kyrkogatan 32
Jönköping, 55181

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022