OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med modern dokumenthantering och informationsförvaltning? Inspektionen för vård och omsorgs (IVO:s) IT-enhet genomgår ett förändringsarbete och söker två arkivarier med huvudsaklig kompetens inom arkivförteckning, informationsförvaltning och/eller uppbyggnad av e-arkivering. Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling med framåtanda och en spännande möjlighet att vara med på vår resa mot digitalisering och modern informationsstrukturering.
Arbetsuppgifter
Totalt fyra arkivarier ansvarar på myndigheten för principiella frågeställningar som rör dokument- och ärendehantering. Du kommer att arbeta såväl strategiskt som operativt med fokus på frågor som rör bevarande och gallring av allmänna handlingar, arkivredovisning, digitalt bevarande samt utbildning och utveckling av gemensamma arbetssätt.
Förutom löpande uppgifter finns de närmaste åren en stor variation av arbeten, som arkivarierna kommer att ansvara för eller i hög grad delta i, exempelvis:
• Ett befintligt e-arkiv med ett mindre innehåll ska förvaltas och en helhetslösning för e-arkivering för myndigheten ska behovsundersökas, upphandlas och implementeras.
• Arbete med informationsmappning samt informationsmodellering är igång.
• Förteckningsarbete och utredning av arkivlokaler kommer att ligga i fokus de närmaste åren. IVO:s akthantering är både digital och pappersbaserad.
• Framtagande av gallringsrutiner för myndigheten och framställningar till Riksarkivet om gallring.
Löpande uppgifter är bland annat att delta i systemutvecklingen och förvaltningen ärendehanteringsystemet-P360, utlämnanden av äldre ärenden, förvalta framtagna rutiner och styrdokument, medverka i utvecklingsprojekt, förvalta klassificeringsstrukturen och bidra med stöd i myndighetens processutveckling. Arkivarierna ska även löpande bidra med stöd i principiella frågeställningar inom området som uppstår inom myndigheten.
Kvalifikationer
• Akademisk utbildning motsvarande minst 60hp/40p i arkivvetenskap
• Mycket god kännedom om de lagar och förordningar som styr inom offentlig förvaltning, speciellt om arkiv- och offentlighetslagstiftning samt Riksarkivets föreskrifter
• Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
• Goda och aktuella IT-kunskaper
• En väl utvecklad kommunikativ förmåga samt goda svenskakunskaper, muntligt och skriftligt
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person har du en god pedagogisk förmåga att föra dina kunskaper vidare till andra. Du har en väl utvecklad samarbetsförmåga, gillar att arbeta i team och har lätt för att knyta och upprätthålla kontakter. Du tar ansvar för ditt arbete, är lösningsinriktad och har en god analytisk förmåga. Vidare tror vi att du är flexibel och har förmåga att växla mellan arbetsuppgifter, är noggrann, uthållig och har förmåga att prioritera.
Meriterande är om du har aktuell erfarenhet av:
• Utredande arbete inom dokumenthanteringsområdet
• Gallringsutredningar, framtagande av rutiner för gallring samt framställningar till Riksarkivet
• Tidigare arbete som arkivarie eller registrator, gärna statlig
• Dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360
• Självständig arkivförteckning, helst enligt både allmänna arkivschemat och verksamhetsbaserad arkivredovisning
• Förteckningsprogrammet Klara
• Att utveckla e-tjänster i offentlig förvaltning, gärna statlig
• Elektronisk arkivbildning och digitalt bevarande
• Implementera och/eller förvalta e-arkiv i offentlig förvaltning
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder en spännande kunskapsorganisation med en stimulerande arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Tjänsterna är tillsvidareanställning med start så snart som möjligt/enligt överenskommelse, avser heltid med placering i Stockholm samt inleds med sex månaders provanställning.
Hur du ansöker
Märk din ansökan med dnr 2.1.1-03548/2020. Bifoga personligt brev och CV där det tydligt framgår på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Sista ansökningsdag är den 15/3 2020. Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering- eller annonseringshjälp.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
IVO har omkring 700 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala avdelningskontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. IVO bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01