Arkivarier med inriktning digital utveckling, Stockholm

Arkivarier med inriktning digital utveckling, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Just nu händer mycket runt Arbetsförmedlingen. Men vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med partners och andra aktörer i hela landet. Du kan bidra! Välkommen att söka jobb hos oss!




Enheten Informationsförvaltning söker arkivarier med inriktning på digitalisering och digital utveckling.

Enhetens uppdrag är att styra och ge förutsättningar för enhetlig, effektiv och rättssäker ärende- och informationshantering och arkivering för hela Arbetsförmedlingen. Vårt fokus är att bidra till och möjliggöra en digitalisering och en digital utveckling av ärendehanteringen.

Enheten Informationsförvaltning är en del av Rättsavdelningen, våra medarbetare är geografiskt spridda över hela landet och vi jobbar tillsammans virtuellt. Vårt fokus och våra arbetssätt präglas av digitalisering och vi arbetar proaktivt genom våra styrdokument, genom att ge stöd till olika utvecklingsarbeten och genom att alltid jobba i nära samarbete med andra verksamheter, både internt och externt. På enheten driver och deltar vi i flera utvecklingsprojekt inom området informationsförvaltning och arkivering.

Du kommer att ingå i enhetens team för regelverk och strategi vars uppgift är att:

Utarbeta enkla och lättförståeliga handledningar baserade på regelverk och verksamhetens behov. Omvärldsanalysera, bevaka och tolka att vårt regelverk ligger i framkant. Aktivt arbeta för att möjliggöra digitalisering genom utredningar och delta i olika projekt och arbetsgrupper.

Arbetsuppgifter

Gallrings- och bevarandeutredningar. Utreda behovet av, och utarbeta, styrande dokument. Olika typer av utredningsarbeten inom området, både långsiktiga och mer ”akuta”. Delta i utvecklingsarbeten som pågår inom enheten bl.a. e-arkivering. Delta i förbättringsarbete och utvecklingen av olika systemstöd t.ex. Diariet Ge expertstöd och hålla informationer.

Kvalifikationer

Akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande kunskaper. Erfarenhet av och/eller utbildning i digital informationshantering. God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Meriterande om du har

God förståelse och erfarenhet av arbete med regelverket inom offentlig verksamhet. Arbetat med utveckling av diarieföringssystem, ärendehanteringssystem eller e-arkiv ur ett verksamhetsperspektiv. Utrett dokumenthantering i större verksamheter. Arbetat praktiskt med verksamhetsbaserad arkivredovisning. Genomfört gallringsutredningar.

Personliga egenskaper

Du arbetar pragmatiskt och lösningsfokuserat.  Du är självgående och kan arbeta effektivt såväl självständigt som i grupp. Du trivs med att samarbeta och har ett prestigelöst förhållningssätt. Du är flexibelt och ser positivt på förändringar och förnyelse. Du kan uttrycka dig på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt både i tal och skrift.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor, lämplighet och ditt förhållningssätt. Myndighetens värdegrund professionellt, inspirerande och förtroendeingivande är viktiga ledord för oss.

Övrigt

Anställningen är tillsvidare på heltid med placering på Arbetsförmedlingens huvudkontor i Solna. Du kommer eventuellt att ha chef på distans.

Tillträde enligt överenskommelse. Arbetsförmedlingen tillämpar provanställning i 6 månader.

Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med Af-2020/00091324 senast den 3 mars 2020. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Fyll i formuläret och besvara ett antal urvalsfrågor. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenheter för att styrka dina kvalifikationer samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.Vi ser gärna att du som har företräde till återanställning hos arbetsförmedlingen söker denna tjänst.

Kontaktpersoner

Kian Wingård Sten enhetschef 010-488 26 62

Andreas Deniz Facklig företrädare SACO-S 010-486 21 98

Patrik Eklund Fackligt ombud SEKO 010-486 24 32

Carina Rova Fackligt ombud ST 010-487 42 81





Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022