OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Enheten Informationsförvaltning söker arkivarier med inriktning på digitalisering och digital utveckling.
Enhetens uppdrag är att styra och ge förutsättningar för enhetlig, effektiv och rättssäker ärende- och informationshantering och arkivering för hela Arbetsförmedlingen. Vårt fokus är att bidra till och möjliggöra en digitalisering och en digital utveckling av ärendehanteringen.
Enheten Informationsförvaltning är en del av Rättsavdelningen, våra medarbetare är geografiskt spridda över hela landet och vi jobbar tillsammans virtuellt. Vårt fokus och våra arbetssätt präglas av digitalisering och vi arbetar proaktivt genom våra styrdokument, genom att ge stöd och styrning inom vårt specialistområde till olika utvecklingsarbeten och genom att alltid jobba i nära samarbete med andra verksamheter, både internt och externt. På enheten driver och deltar vi i flera utvecklingsprojekt inom området informationsförvaltning och arkivering.
Du kommer att ingå i enhetens team för regelverk och strategi vars uppgift är att:
- Utarbeta enkla och lättförståeliga handledningar baserade på regelverk och verksamhetens behov.
- Tillsammans med vår IT organisation arbeta fram strategier för informationens livscykel inom myndigheten.
- Omvärldsanalysera, bevaka och tolka att vårt regelverk ligger i framkant.
- Aktivt arbeta för att möjliggöra digitalisering genom utredningar och delta i olika projekt och arbetsgrupper.
Arbetsuppgifter
- Utföra gallrings- och bevarandeutredningar.
- Utreda behovet av, och utarbeta, styrande dokument.
- Olika typer av utredningsarbeten inom området, både långsiktiga och mer ”akuta”.
- Delta i det verksamhetsutvecklande arbeten som pågår inom enheten bl.a. e-arkivering
- Delta i myndighetens digitala utveckling (IT utveckling) genom att ge stöd och styrning inom enhetens specialistområde
- Delta i förbättringsarbete och utvecklingen av olika systemstöd t.ex. Diariet, E-arkiv
- Ge expertstöd och hålla informationer.
Kvalifikationer
- Akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande kunskaper.
- God förståelse och erfarenhet av arbete med regelverket inom offentlig verksamhet.
- Arbetat praktiskt med verksamhetsbaserad arkivredovisning.
- Genomfört gallring – och bevarandeutredningar.
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Meriterande om du har
- Erfarenhet av och/eller utbildning i digital informationshantering.
- Arbetat med utveckling av diarieföringssystem, ärendehanteringssystem eller e-arkiv ur ett verksamhetsperspektiv.
- Utrett informations – och dokumenthantering i större verksamheter.
- God förståelse för och/eller deltagit i IT-projekt.
Personliga egenskaper
- Du arbetar pragmatiskt och lösningsfokuserat.
- Du är självgående och kan arbeta effektivt såväl självständigt som i grupp.
- Du trivs med att samarbeta och har ett prestigelöst förhållningssätt.
- Du är flexibelt och ser positivt på förändringar och förnyelse.
- Du kan uttrycka dig på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt både i tal och skrift.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor, lämplighet och ditt förhållningssätt. Myndighetens värdegrund professionellt, inspirerande och förtroendeingivande är viktiga ledord för oss.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare på heltid med placering på Arbetsförmedlingens huvudkontor i Solna eller på kontoret i Malmö. Du kommer eventuellt att ha chef på distans.
Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan är tillsvidareanställd i myndigheten.
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med Af-2021/0041 8230 senast den 2 juni 2021. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Fyll i formuläret och besvara ett antal urvalsfrågor. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenheter för att styrka dina kvalifikationer samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Urvalstester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.