Arkivarier till rättsavdelningen i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Rättsavdelningen är en av tio nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättsenheterna arbetar drygt 800 medarbetare med ansvar för viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att garantera rättssäkerheten inom myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället och trygga myndighetens informationshantering.

Enheten för informationsförvaltning ansvarar för att styra och utveckla verksamheten inom arkiv, registratur och e-tjänster. Informationsförvaltning Stockholm ansvarar för regionens arkivverksamhet och arkivlokaler samt för regionens, de nationella avdelningarnas och rikspolischefens kanslis registratur. I vår grupp, informationsförvaltning 2, arbetar idag tolv personer; arkivarier, arkiv- och sekretesshandläggare och gruppchef.

Arkivbeståndet består till stora delar av handlingar från polisens brottsutredande verksamhet som brottsutredningar och kriminalärenden från 1920-talet och framåt. Men också en stor del förvaltningsärenden och andra administrativa handlingar ingår.

Polismyndigheten tillämpar medarbetardrivet utvecklingsarbete som syftar till att öka din delaktighet och ditt inflytande som medarbetare. Som arkivarie får du möjlighet att jobba i en spännande myndighet i en viktig funktion där engagemang, effektivitet och servicekänsla är grundläggande.

ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden genom att utföra ordnings- och förteckningsarbeten, gallra, delta i leveranser och omflyttningar av material. Att bistå verksamheterna internt med information ur arkiven och utföra sekretessprövningar samt utlämnade av allmän handling är också arbetsuppgifter som ingår. Du är sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering, arbetar med gallringsutredningar, tillsyn, dokumenthanteringsplaner samt med stöd, rådgivning och utbildning i arkivfrågor. I tjänsten kommer du som kontaktarkivarie ha eget ansvar för ett specifikt lokalpolisområde eller en organisatorisk enhet.

Deltagande i nationella och regionala utvecklingsprojekt kan bli aktuellt. Arkivfunktionen inom informationsförvaltning är just nu inne i en dynamisk tid när vi inom de närmaste åren kommer få utökade ansvarsområden. Ett arbete du kommer bli involverad i.

Vi söker nu arkivarier med placering inom region Stockholm.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap)
• aktuell erfarenhet av arbete som arkivarie
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen genom utbildning och arbetslivserfarenhet
• god förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• erfarenhet av arbete med sekretessprövning
• erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig sektor
• kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning genom utbildning och/eller arbetslivserfarenhet
• erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar
• erfarenhet av arbete med arkiv inom polisen eller rättsväsendet i övrigt

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är självgående, ansvarstagande och har förmåga att själv strukturera ditt arbete. Du är serviceinriktad och har intresse och vilja att hjälpa andra. Arbetsuppgifterna ställer även krav på hög flexibilitet då snabbt uppkomna arbetsuppgifter kan förekomma, därmed har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du är noggrann och har god förmåga att samarbeta. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022