OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för Kriminalvårdens registratur och arkivhantering på nationell nivå samt myndighetens klientjournalarkiv. Sektionen har i uppgift att svara för utformning av dokumenthanteringsplaner samt rådgivning om diarieföring och arkivhantering. Till sektionen hör även att vid behov kravställa utifrån ett arkivhanteringsperspektiv vid organisationsförändringar, ändringar av arbetssätt och dokumentation samt vid införande eller utveckling av IT-stöd.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att systematisera, förbättra och utarbeta dokumenthanteringsplaner och andra styrande dokument, ordna och förteckna arkiv, genomföra gallringsutredningar, leverera arkiv, medverka i arbetet rörande elektronisk dokument- och ärendehantering och e-arkiv, hålla utbildning och lämna råd och stöd.
Arbetet som arkivarie är både strategiskt och operativt och du kommer hantera såväl fysiskt som digitalt arkivmaterial.
KVALIFIKATIONER
Arbetet ställer stora krav på självständighet och förmåga att planera arbetet tillsammans med Kriminalvårdens arkivarier och övriga i arbetsgruppen. Arbetet innehåller löpande kontakter och samarbete med olika verksamheter inom och utom myndigheten.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har
• Akademisk utbildning som inkluderar arkivvetenskap med minst 60/40 hp
• Erfarenhet av arkiv och arkivarbete inom statlig eller offentlig verksamhet.
• Erfarenhet av digitala arkiv (e-arkiv)
• Kunskap om gällande lagar och regelverk inom arkivområdet
• Kunskap att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska och engelska
• Kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem (exempelvis Platina, Visual Arkiv) -
• God datorvana och förmåga att arbeta i Officepaket (Word och Excel)
Det är meriterande om du har
• Pedagogisk utbildning
• Erfarenhet kring förändringsarbete kring digitalisering
• Erfarenhet av gällande lagar och regler för fysiska och digitala arkiv
• Erfarenhet av arbete inom statliga myndigheter
• Erfarenhet av arbete med processbaserad informationshantering
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.