OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Från den 1 januari 2010 har Pensionsmyndigheten tagit över all hantering av den allmänna pensionen från Försäkringskassan och Premiepensionsmyndigheten.Vi jobbar för att göra pensioner enklare.
Pensionsmyndigheten ansvarar för pensionsutbetalningar till 1,8 miljoner pensionärer motsvarande ca 230 miljarder kr/år och hanterar mer än 3 miljoner fondbyten per år.Vi är ca 900 anställda och bedriver verksamhet på åtta orter i landet.
Verksamhetsstödsstaben ansvarar för följande av Pensionsmyndighetens stödjande funktioner: arkiv, registratur, inköp, lokaler och internservice.Stabens uppdrag är att samordna, stödja, styra och följa upp Pensionsmyndighetens verksamhet inom dessa sakområden.
Arkiv- och registratorsfunktionen har ansvar för arkiv- och dokumenthantering samt registratur på Pensionsmyndigheten.Funktionen ansvarar främst för att styra hanteringen och gallringen av allmänna handlingar, att redovisa myndighetens arkiv, samt central registrering av allmänna handlingar.
Verksamhetsstödsstaben arbetar i moderna och attraktiva lokaler på Södermalm i Stockholm.
Vi söker Arkivarie/Registrator
Verksamhetsstödsstaben söker nu en medarbetare till arkiv- och registratorfunktionen som ska samarbeta med vår arkivarie och vår huvudregistrator.Tjänsten kommer att innehålla utmaningar och variation då myndigheten är i ett uppbyggnadsskede.
Du ska bland annat bistå arkivarien i utvecklingsaktiviteter och projekt med följande arbetsuppgifter:
o Slutföra arkivredovisningen av Premiepensionsmyndighetens arkiv och förbereda för leverans av Premiepensionsmyndighetens arkiv till Riksarkivet.
o Medverka i projekt för överflyttning av filer till en ny katalogstruktur
o Ta fram klassifikationsplan med processbeskrivningar samt dokumenthanteringsplan för Pensionsmyndigheten
o Analysera om vissa av RA:s gallringsföreskrifter för Försäkringskassans bör fortsätta att gälla för Pensionsmyndigheten
Du arbetar också ca 50 procent på registraturen med att registrera ärenden och allmänna handlingar enligt 5 kap 1- 5 offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) och därtill tillhörande uppgifter såsom
o postöppning och administration av fullmakter för viss postöppning,
o administration av myndighetens officiella e-postadress,
o skanning av vissa handlingar, samt
o arkivering respektive gallring av akter till diarieförda ärenden.
Beskrivning av kvalifikationer:
Universitets- eller högskoleexamen med minst 30 hp i arkivkunskap.
Du kan vara relativt nyexaminerad eller avlägga examen nu till våren.Det är viktigt att du har ett stort intresse av arkivariearbete.
Du bör ha god samarbetsförmåga, servicekänsla och omdömesförmåga.Du är noggrann och strukturerad och inte rädd för utmaningar.
Du har även goda kunskaper i engelska.Det är meriterande med erfarenhet av projektledning och kunskaper i företagsekonomi.
Kontaktpersoner:
Stabschef
Namn: Mia Björk
Telefon:
Funktion: Facklig representant, Saco-S
Namn: Jonas Aronson
Telefon:
Funktion: Facklig representant, ST
Namn: Telefon: