OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bygg- och miljöförvaltningen söker en arkivarie/registrator. Tjänsten (som är ett vikariat) är ett delat uppdrag mellan arkiv och registratur. Förvaltningen har 10 avdelningar och du kommer att ingå i avdelningen Kvalitet och verksamhetsstöd.
Avdelningen arbetar med stöd till den politiska verksamheten och verksamheterna vid förvaltningen i form av nämndsekreterarskap, registratur, arkiv och kvalificerad handläggning kring juridik, kvalitetsutveckling och utredningar. Utgångspunkten för medarbetarna är att vara ett professionellt specialiststöd till såväl de två nämnder som förvaltningen arbetar mot som till verksamheten. Totalt har avdelningen 8 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara med och utveckla informationshanteringen på förvaltningen. Du kommer att vara en del i utformandet av en modern arkivorganisation med rättssäker och ändamålsenlig informationshantering.
Som arkivarie har du en kvalitetsdrivande och stödinriktad roll till förvaltningen där utbildning av övriga medarbetare är en naturlig del.
Du besvarar förfrågningar, lämnar ut allmänna handlingar och gör sekretessbedömningar. I rollen som arkivarie behöver du vara uppdaterad gällande det regelverk som styr arkiv- och informationshanteringen. Du upprättar och reviderar styrande och stödjande dokument. Vidare arbetar du med informationsvärdering samt upprättar och reviderar hanteringsanvisningar. Du tar även emot leveranser från förvaltningen och ordnar och förtecknar dessa.
Som registrator arbetar du tillsammans med tekniska nämndens huvudregistrator med att diarieföra nämndens allmänna handlingar. Arbetet innebär att vara spindeln i nätet för tekniska nämndens handlingar och består av registrering och diarieföring av allmänna handlingar, expediering samt rådgivning och stöd till handläggare i ärendehanteringsfrågor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har arkivarieutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du kan också ha genomgått annan relevant högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller ha annan utbildning som bedöms likvärdig (t ex diplomerad registrator). Du ska ha goda kunskaper om offentlighets- och sekretesslagstiftning och det är meriterande om du tidigare arbetat med förteckning av arkivhandlingar. Du ska ha tidigare erfarenhet av att arbeta med att registrering av ärenden.
Du behöver ha intresse för och gärna erfarenhet av elektronisk ärendehantering och digitalt bevarande av information. Det är meriterande om du har erfarenhet av och kunskaper om e-arkiv. Det är också meriterande om du har kunskaper om processorienterad arkivredovisning.
Det är ett krav att ha erfarenhet från att ha jobbat i en politiskt styrd verksamhet. Kommunal arbetslivserfarenhet är meriterande. Du måste vara bra på och ha ett stort intresse för ordning och reda, ha en förmåga att jobba självständigt samt drivas av det kommunala uppdraget. Du behöver vara bekväm med att utbilda dina kollegor.
Erfarenhet av att arbeta i ett ärende- och dokumenthanteringssystem är ett plus. Järfälla kommun använder systemet Platina. Datorvana i övrigt är en självklarhet.
Det är viktigt att du har god kommunikativ förmåga, bra språkkunskaper och att du uttrycker dig väl i tal och skrift.
ÖVRIGT
Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/ledigajobb
Tekniska nämnden ansvarar för ett antal samhällsviktiga områden så som trafikfrågor, gatuhållning, gatubelysning, parkeringstillstånd, dagvatten, vatten- och avloppsförsörjning, avfallshantering, park och naturvård samt lantmäteriteknisk verksamhet. Nämndens ansvarsområde innefattar också att genomföra kommunens fysiska planering men även att förvalta redan befintliga samhällsbyggnadsinvesteringar.
Arbetsplatsen är belägen i centrala Jakobsberg väldigt nära allmänna kommunikationer.
Ansökningarna hanteras kontinuerligt så ansök gärna så snart du kan. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Kvalitet och verksamhetsstöd Robert Jägare
08-580 285 00
Ansvarig konsult Lennart Rydén
Researcher Amanda Norstedt
Avd chef Jan Hellström
08-580 285 00