Arkivarie/samordnare med placering i Stockholm

Arkivarie/samordnare med placering i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en arkivarie med en samordnade roll till rättsavdelningen med placering på den centrala informationsförvaltningen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens informationsförvaltning, rättslig styrning och stöd samt förvaltningsrätt. Informationsförvaltningen ansvarar bland annat för att styra och utveckla verksamheten inom arkiv- och informationshantering samt att registrera, vårda, förvalta och tillgängliggöra polisens handlingar. Arkivarierna står för verksamhetens specialistkompetens inom dokumenthantering, arkivering, gallring och vård av myndighetens handlingar. Avdelningen finns representerad i hela landet och består av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Arbetsbeskrivning
I rollen som arkivarie bidrar du till polisens samhällsuppdrag genom att säkerställa en rättssäker och effektiv arkiv- och informationshantering. Du är sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering, utreder gallring, tar fram dokumenthanteringsplaner och ger stöd, råd och utbildning i arkivfrågor. Du bidrar med din arkivariekompetens i projekt för att utveckla verksamheten. Du deltar i det dagliga arbetet med förvaltning, vård, sekretessprövningar och tillhandahållande av den centrala informationsförvaltningens arkiv. Arkivet består av drygt en hyllmil fysiska handlingar och handlingar i e-arkiv. Vi förvarar bland annat av rikskriminalpolisens brottsutredningar, Palmearkivet, polishögskolans och statens kriminaltekniska laboratoriums arkiv.
Du kommer ingå i en grupp som består av arkivarier, arkivhandläggare, sekretesshandläggare och processledare. Förutom att arbeta operativt omfattar tjänsten ett samordningsansvar för ett team med fyra engagerade och kunniga arkivarier och arkivhandläggare. Samordnaren ansvarar för att planera och följa upp teamets arbete på kort och lång sikt. Du arbetsleder teamet, leder operativa möten och fördelar ärenden och bevakar utvecklingen. Det ingår även att säkerställa att det finns utbildningar och rutiner inom området samt att uppdatera och förbättra dessa. Du kommer ha en aktiv roll i arbetet med myndighetens arkivredovisning. I rollen som samordnare har du tät kontakt både med allmänheten och med olika interna funktioner som arkivverksamheten stödjer och samarbetar med.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, innefattande minst 60 hp/40 p i arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
minst 2 års aktuell erfarenhet av arbete som arkivarie
erfarenhet av samordnande/arbetsledande roll
god kännedom om lagar, förordningar och föreskrifter inom området arkiv, offentlighet- och sekretess
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du har:
erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och göra dokumenthanteringsplaner eller motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
erfarenhet av utlämnande av allmän handling och sekretessprövning
erfarenhet av att hålla presentationer eller utbilda
erfarenhet och kännedom om verksamhetsbaserad arkivredovisning
erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig förvaltning

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som arkivarie/samordnare ska du vara ansvarstagande, flexibel och strukturerad. Du ska självständigt kunna prioritera och planera ditt eget och teamets arbete. I rollen som samordnare behöver du ha mycket god samarbetsförmåga och kunna bygga relationer både inom och utanför teamet.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Annika Berglund Basilier
Gruppchef
annika.berglund-basilier@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Sanna Nilsson
HR-konsult
sanna.nilsson@polisen.se
Fackliga företrädare
Andreas Johansson SACO
0730 84 13 01
Sofia Ask Polisförbundet
010 563 87 10
Johan Gertz Fackförbundet ST
010 56 770 92
Karna Tillheden SEKO Polisen
0732 49 04 22
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 29 november 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A628.821/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 november 2022
  • Ansök senast: 29 november 2022

Postadress

Polhemsgatan 30
Stockholm, 10226

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024