OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.
Enheten Arkiv och informationsförvaltning ansvarar för intern styrning och kontroll avseende offentlighets- och arkivlagstiftningen samt säkerställer att myndigheten har ett långsiktigt förhållningssätt i sin informationshantering. Vid enheten finns myndighetens arkiv, registratur och centrala funktion för utlämnande av allmänna handlingar.
Din roll
Statens fastighetsverk förvaltar ett stort antal IT-system, både i aktivt bruk och i avställd form. Externa och interna regelverk samt pågående digitaliseringsarbete hos SFV gör det angeläget för myndigheten att omhänderta de långsiktiga aspekterna av den digitala informationsförvaltningen. Vi behöver förstärka teamet som arbetar med kartläggning och värdering av informationen i verksamhetssystem, besluta om bevarande och gallring, samt implementera lösningar för att möjliggöra bevarande och gallring av sin digitala information.
Du ges uppgiften att driva och genomföra bevarande- och gallringsutredningar av SFV:s IT-system, ta fram underlag för beslut om gallring, och planera och implementera hur ett digitalt bevarande ska genomföras. I arbetet kan även ingå att vid behov skriva till Riksarkivet med framställan om gallring. Du kommer arbeta i nära samverkan dels med systemförvaltare och systemanvändare, dels med dina kollegor på arkivfunktionen som bedriver utvecklingsarbeten med flera beröringspunkter till ditt arbete.
Din profil
Du har en högskoleutbildning om minst 60-hp (eller motsvarande) arkiv- och informationsvetenskap. Du har flera års erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig förvaltning och har god kännedom om tryckfrihetsförordningen, arkivlagen och offentlighets- och sekretesslagen.
Du har gedigen erfarenhet av att genomföra bevarande- och gallringsutredning avseende information i IT-system hos offentlig förvaltning. Du har även erfarenhet av att arbeta med bevarande av digital information och omhändertagande av information ur IT-system. Meriterande är om du tidigare har arbetat med informationsförvaltning inom fastighetsbranschen.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är strukturerad och du organiserar och kan prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är kvalitetsmedveten, har en god analytisk förmåga och visar prov på helhetssyn i ditt arbete. Du är självgående, mål – och resultatinriktad och kan driva dina uppdrag framåt. Eftersom rollen innebär många kontaktytor är det viktigt att du är social och har förmåga att bygga relationer och samverka med andra. Du är kommunikativ och pedagogisk och kan utrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Mer information
Detta är en allmän visstidsanställning på minst ett år möjligen två år och är placerad i säkerhetsklass; svenskt medborgarskap är ett krav. Innan anställning kommer säkerhetsprövning att genomföras.
Tillträde 2021-08-01 eller tidigare.
Placeringen är på vårt kontor på S:t Paulsgatan 6, Stockholm men det är möjligt med annan placering som SFV bedömer lämplig.
Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se.
Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Sista ansökningsdag är 2021-03-30 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!