OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid.
Som arkivassistent tillhör du administrativa avdelningen på kommunstyrelseförvaltningen. Avdelningen består idag av 11 engagerade och kunniga medarbetare som främst arbetar med frågor kopplade till den politiska beslutsprocessen, juridik, informationssäkerhet och arkiv.
Vill du vara med och utveckla vår verksamhet?
ARBETSUPPGIFTER
Kommunarkivet ansvarar för att ordna, registrera, förvalta, utveckla och tillgängliggöra kommunens arkivbestånd. Arkivets personal arbetar gentemot kommunens förvaltningar och bolag. Arkivet hanterar förfrågningar från allmänheten, myndigheter och media liksom från kommunens egen organisation.
Tjänsten består främst av administrativa uppgifter kopplade till kommunarkivet men kan även vara andra förekommande arbetsuppgifter inom administrativa avdelningen.
Som arkivassistent arbetar du självständigt med att ta emot och ordna handlingar enligt gällande regelverk, förteckna i kommunens arkivsystem Visual arkiv, insortering och flytt av handlingar av olika slag, lämna ut allmänna handlingar och inventering och iordningställande av arkivdepåer. Du kommer även delta i arkivets modernisering och utveckling mot e-arkiv. Du planerar och organiserar det egna arbetet med arbetsgruppen och övriga på administrativa avdelningen.
Vi vill att du är med och bidrar till att utveckla, förnya och förbättra vårt gemensamma arbete. Du ska även kunna stötta dina kollegor när behov uppstår.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du älskar service, ordning och reda. Du är självgående och serviceinriktad. Du har förmågan att organisera och strukturera ditt arbete på ett bra sätt och tar egna initiativ för att möta verksamhetens behov.
Vi söker dig som har erfarenhet av administrativt arbete inom områdena ärende-, dokumenthantering eller arkiv, gärna inom offentlig sektor eller annan arkivbildande verksamhet. Du har relevant gymnasieutbildning och god IT- och systemvana. Du har goda kunskaper i svenska språket såväl muntligt som skriftligt.
Kunskaper om det regelverk som styr hanteringen av en kommuns handlingar och förståelse för hur myndigheter hanterar sin arkivförvaltning är önskvärt. Vi ser gärna att du har praktisk erfarenhet av arkivarbete och erfarenhet av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Falkenbergs kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetschef Agneta Elofsson
0346-886097