Arkivassistent

Arkivassistent

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet.

Brinner du för noggrannhet, struktur och service? Har stort engagemang i ditt dagliga arbete och har en vilja att utveckla dina egna kunskaper med hjälp av och till hjälp för andra? Är du som person driven av att hantera flera arbetsuppgifter parallellt och tycker att det är stimulerande att arbeta både med rutinärenden och mer komplexa frågor?

Vi söker dig som vill vara med och värna om vår demokrati, för en öppen och effektiv offentlig förvaltning. Som arkivassistent i Varbergs kommun arbetar du med många varierande arbetsuppgifter som alla syftar till att verka för en god och hållbar informationsförvaltning i hela kommunen. I rollen som arkivassistent kommer du få medverka på en spännande resa, en möjlighet att jobba i en välskött och växande kommun som har en alldeles särskild känsla för att vara västkusten kreativa mittpunkt.

Som arkivassistent är du en del i kommunarkivets viktiga uppdrag att förvalta information. I rollen som arkivassistent kommer du vara en del i kommunarkivets fortsatta utvecklingsarbete när det kommer till att förbättra allmänhetens tillgång till arkivet. Du bidrar även till att underlätta för kommunens olika förvaltningar att utveckla sin arkiv- och informationshantering.

Tjänsten som arkivassistent är placerad hos kommunkansliet inom kommunstyrelsens förvaltning. Du arbetar tillsammans med två kommunarkivarier, kommunkansliets övriga funktioner till exempel registrator, kommunjurister och informationssäkerhetsstrateg. Kommunarkivet består av såväl traditionellt pappersarkiv som ett centralt hållet e-arkiv.

ARBETSUPPGIFTER
Din huvudsakliga arbetsuppgift som arkivassistent kommer att vara att lämna ut allmänna handlingar ur vårt pappersarkiv och vårt e-arkiv. Du kommer vara den som svarar och vägleder medborgare och kommunens förvaltningar kring kommunarkivets handlingar.

I tjänsten ingår även att utföra allmänt förekommande arkivarbete både i pappersarkiv och digitalt arkiv. Exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter är att hantera material som kommunens olika förvaltningar levererar till kommunarkivets vård. Tjänsten kan innebära fysiskt krävande arbete.

Du kommer på olika sätt vara ett stöd för kommunarkivarierna i deras arbetet för att
• Utreda bevarande och gallring av information
• Utföra tillsyn
• Fungera som stöd till Varbergs kommuns verksamheter via rådgivning och utbildning
• Förvalta klassificeringsstruktur och utveckla processbaserade verksamhetsbeskrivningar
• Bearbeta elektronisk information inför leveranser till e-arkivet

KVALIFIKATIONER
Du ska ha relevant högskoleutbildning inom arkivvetenskap, informationsvetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vidare ska du ha god datorvana och erfarenhet av administrativt arbete.

Det är meriterande om du har erfarenhet alternativt stort intresse av att arbeta med digital informationsförvaltning, e-arkiv och digitalt bevarande. Du bör ha erfarenhet av självständigt arbete med utlämnande av allmän handling och sekretessprövning och kunskaper i Visual Arkiv.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

ÖVRIGT
Provanställning kan tillämpas.

Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

Sammanfattning

Liknande jobb


21 november 2024

21 november 2024

19 november 2024

15 november 2024