OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen i Dalarnas län är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län. Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och andra myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.
Vi söker nu en arkivassistent till vår arkivfunktion. Du kommer tillhöra enheten för intern service som ansvarar för stöd till länsledningen, lokaler och lokalvård, vaktmästeri, reception, centraldiarium och arkiv.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer framför allt att arbeta med utlämnanden av allmänna handlingar och hantera lån ur arkivet. Det innebär bland annat att söka i våra arkiv i olika arkivlokaler i Falun, göra sekretessbedömningar, ta fram och återställa arkivhandlingar och ha många kontakter både inom och utom myndigheten.
I nära samarbete med vår arkivarie inventerar, ordnar och förtecknar du arkiv och gallrar handlingar. Du sköter beställningar av arkivvårdsmaterial och destruktion av utgallrade arkivhandlingar.
Du kan även komma att arbeta med dokumenthantering (till exempel skanning och filkonvertering), posthantering eller andra uppgifter som ligger inom diariets ansvarsområde. Ibland kan du också få hoppa in i vår reception eller hjälpa till med andra arbetsuppgifter inom enheten.
Du arbetar på Länsstyrelsens kontor i centrala Falun. Distansarbete är inte möjligt, mer än i undantagsfall.
KVALIFIKATIONER
Krav
•Genomförd gymnasieutbildning.
•Mycket goda kunskaper i svenska, både tal och skrift.
•Tidigare erfarenhet av arbete med arkivfrågor inom offentlig förvaltning eller vid en arkivinstitution.
•Tidigare erfarenhet av att göra sekretessbedömningar.
•Erfarenhet av diarieföringssystemen Platina och Diabas.
•B-körkort, då du behöver kunna köra mellan våra arkivlokaler i Faluområdet.
•God kännedom om offentlig förvaltning.
•God datorvana.
•Svensk medborgare.
Meriterande:
•Högskoleutbildning.
•Tidigare erfarenhet av länsstyrelsens handläggningsrutiner.
•Goda kunskaper i engelska.
Personliga egenskaper:
•Vi förutsätter att du känner ansvar för och tar dig an uppgifterna med intresse och engagemang.
•Du kan ta egna initiativ och arbeta självständigt men tycker också om att samarbeta med andra.
•Du behöver också vara flexibel och snabbt kunna växla mellan arbetsuppgifter då omständigheterna kräver det.
•Du har sinne för ordning och reda, är noggrann och kan strukturera upp dina dagliga uppgifter på ett effektivt sätt.
•Återkommande tunga lyft ingår som arbetsmoment vilket kräver att du har en god allmänfysik.
•Du är intresserad av offentlig förvaltning och kan företräda Länsstyrelsen på ett bra sätt.
Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.
Vi kan erbjuda medflyttarservice via rekryteringslots Dalarna.
Kontaktpersoner på detta företaget
funktionssamordnare Per Johansson
010-225 03 41
platsansvarig Idrekontoret John Halvarsson
010-225 03 35
Lotta Larson, Kommunikationschef
010-225 02 04
Länsantikvarie Fredrik Sandberg
010-225 04 60
Funktionssamordnare Ann-Louise Haglund
010-22 50 284
enhetschef Per-Erik Sandberg
010-225 03 02
Funktionssamordnare Veronica Moraeus
010-22 50 481
funktionssamordnare Anna Myrtin
010-225 02 88
enhetschef Lars-Håkan Jönsson
010-22 50 443
Kajsa Sjösvärd
010-22 50 461