Arbetsbeskrivning
Vi söker en arkivassistent! Du är en betydelsefull del av vårt viktiga uppdrag att tillgängliggöra arkiverad information.
Om tjänsten
Välkommen till Örebro stadsarkiv! Vi på Stadsarkivet jobbar med att bevara och förvalta Örebro kommuns information så den kan återanvändas och återsökas för framtida generationer. Som arkivassistent på Stadsarkivet är du en del av en helhet och har en betydelsefull roll i vårt viktiga uppdrag att vårda arkiverad information. Hos oss kommer du att tillhöra ett team som präglas av ett nära samarbete och ömsesidigt lärande.
Exempel på arbetsuppgifter:
• utlämnande av allmän handling, besvara förfrågningar
• forskarservice
• registrering
• övriga vanligt förekommande arbetsuppgifter vid ett arkiv
Om arbetsplatsen
Stadsarkivet tillhör Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen på Kommunledningsförvaltningen. Vi arbetar med att vårda och tillgängliggöra kommunens arkivmaterial. Stadsarkivet ansvarar idag för flera hyllkilometer med handlingar, 1 miljon fotografier och en omfattande mängd terabyte med data som allmänhet och förvaltning får ta del av på olika sätt.
Våra lokaler finns i de kulturhistoriska byggnaderna i Grenadjärstaden. Du kan läsa mer om oss här: orebro.se/stadsarkivet
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
Som arkivassistent på Stadsarkivet behöver du vara serviceinriktad och noggrann. Du har lätt för att samarbeta med andra människor, men behöver också kunna arbeta självständigt och ha ett flexibelt förhållningssätt. Du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift och anpassar sättet att förmedla budskap till mottagaren, alltid med ett gott bemötande. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med kollegor och övriga samarbetspartners, samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• gymnasieutbildning som arbetsgivaren finner relevant
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
Meriterande:
• erfarenhet av arbete på offentlig arkivinstitution
Omfattning och tillträde
Anställningsform: visstidsanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: så snart som möjligt enligt överenskommelse
Varaktighet: 4 månader
Antal tjänster: 1
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 13 november.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67