Arkivassistent/arkivadministratör till Arbetsmiljöverket

Arkivassistent/arkivadministratör till Arbetsmiljöverket

Arbetsbeskrivning

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Diarienummer: 2022/008720
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker en arkivassistent som, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, ska arbeta med ordnings- och förteckningsarbete i myndighetens centralarkiv.
Arbetsmiljöverket har ett centralarkiv vars vård Enheten för informationshantering ansvarar för. Enheten är en del av den Juridiska avdelningen vid Arbetsmiljöverket och finns vid huvudkontoret i Solna.

Ditt nya arbete
I rollen som arkivassistent kommer ditt huvudsakliga uppdrag bestå i att vårda myndighetens arkivhandlingar. I uppdraget ingår bl a att byta aktomslag och arkivboxar och förbereda Arbetsmiljöverkets föregångares arkiv inför leverans till Riksarkivet. Du kommer också bistå vid hämtning och kopiering av arkivhandlingar. Arkivarbetet leds av arkivarie och enhetschef. Ditt uppdrag inleds med en introduktion och du förväntas därefter att arbeta självständigt med dina arbetsuppgifter.

Vid enheten arbetar vi med ständiga förbättringar där du som enskild medarbetare har en viktig roll.

Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• Gymnasieutbildning
• Dokumenterad erfarenhet av arbete som arkivassistent vid statlig eller kommunal myndighet
• Kunskap om de regelverk som styr arkivområdet
• Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska

För att lyckas i uppdraget måste du vara strukturerad och noggrann i ditt arbetssätt. Du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter självständigt och ha förmåga att självständigt söka fram den information du behöver för att lösa en uppgift. Du är även serviceinriktad och tycker om att arbeta i grupp.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har:
• Utbildning i arkivvetenskap
• Erfarenhet av att leverera arkiv till Riksarkivet

Mer om anställningen
Anställningen är en visstidsanställning på 23 månader och är för närvarande placerad på Svetsarvägen 12 i Solna. Vi har individuell lönesättning. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Om du har frågor
Frågor om anställningen besvaras av rekryterande chef Sara Tedebrand Frant. Fackliga kontaktpersoner är för Saco Johanna Karhu Gjertz, för ST Anna Bergman Åberg och för SEKO Jenny Bengtsson. Samtliga nås via vår växel: 010-730 90 00

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 1 mars 2022
Ansök genom att klicka på länken nedan.

Om avdelningen
Avdelningen för juridik svarar för stöd inom det juridiska området till Arbetsmiljöverkets avdelningar och till verksledningen för att dessa rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och uppnå myndighetens mål. Vi samverkar med ett flertal andra myndigheter och verk, vi ansvarar för registratur och dokumenthantering och vi utför juridisk, formell och språklig granskning av förslag till våra föreskrifter.

Sammanfattning

Liknande jobb


21 november 2024

21 november 2024

19 november 2024

15 november 2024