OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningsrätten i Malmö är en av Sveriges största domstolar och en av landets tre migrationsdomstolar.
Förvaltningsrätten är en allmän förvaltningsdomstol som i huvudsak avgör tvister mellan enskilda personer och statliga eller kommunala myndigheter. Förvaltningsrätten har ca 250 anställda som arbetar i trivsamma lokaler mitt i Malmö. Domstolen präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling. Förvaltningsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.
Förvaltningsrätten handlägger ca 450 olika måltyper. De vanligast förekommande måltyperna är skattemål, migrationsmål, socialförsäkringsmål, mål enligt socialtjänstlagen, mål om administrativa tvångsingripanden, körkortsmål och mål avseende laglighetsprövning enligt kommunallagen. Därutöver finns exempelvis mål om offentlig upphandling och olika tillståndsmål. Ett stort antal mål har EU-rättslig anknytning.
Förvaltningsrätten i Malmö är en modern domstol som prövar nya arbetsformer bl.a. genom att arbeta i arbetslag, öka specialiseringen och renodla yrkesrollerna. Vi försöker ständigt utveckla arbetsformerna för att ytterligare öka kvalitén i arbetet och för att uppfylla de krav medborgarna ställer.
ARBETSUPPGIFTER
Som arkivhandläggare arbetar du tillsammans med domstolens övriga arkivpersonal. Du kommer även ha löpande kontakter med allmänheten, de dömande avdelningarna samt med personalen på den administrativa enheten.
Arbetsuppgifterna består bl.a. av att ansvara för och utveckla det administrativa diariet, handlägga beställningar av handlingar samt registrera, sortera och arkivera handlingar.
KVALIFIKATIONER
Du har godkänd teoretisk gymnasieutbildning samt goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Relevanta högskolestudier eller andra likvärdiga utbildningar är en merit. Erfarenhet av arbete i arkiv såväl som arbete vid domstol, myndighet eller motsvarande är meriterande. Vi förutsätter att du har god datorvana. Erfarenhet av arbete i dokumenthanteringssystemet W3D3 samt arkivprogrammet Visual Arkiv är meriterande.
Det är viktigt att du kan organisera ditt arbete, prioritera bland dina arbetsuppgifter och hantera stressiga situationer. Du motsvarar högt ställda krav på ansvarstagande, omdöme och noggrannhet. Du är utåtriktad, positiv, har en utpräglad känsla för service och en god samarbetsförmåga. Du har en vilja att utvecklas och lära nya saker.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annika Holm, HR-konsult
040-35 35 16
Andreas Björk, Beredningssamordnare
040-35 35 53
Yvonne Lundquist Fors, Domstolssekreterare (ST-D
040-35 37 85
Mats Ljunggren, Föredragande (JUSEK)
040- 35 35 81
Linda Granelli, service- och säkerhetschef
040-35 35 18