OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Landstingsarkivet, FM Centrum i Linköping Från den 1 januari 2010 finns landstingsarkivarien på Ledningsstaben, som beställare gentemot FM Centrum, där arkivhandläggare, arkivarier och arkivassistenter finns.Våra huvudsakliga uppgifter är att ta emot och besvara förfrågningar, ta emot arkivleveranser, ordna och förteckna arkiv, registrera i Visual Arkiv, ge råd och stöd i arkivfrågor till Landstingets i Östergötlands enheter, upprätta styrdokument samt ta emot forskare.De senaste årens förändringar genom omorganisationer och avknoppningar inom kärnverksamheten har påverkat Landstingsarkivet på så sätt att vi har fått ta emot stora mängder arkiv och antalet frågor ur materialet har ökat markant.Vi behöver därför fler arkivhandläggare.Ur vårt perspektiv är målet att vi genom vårt arbete ska frigöra tid åt vårdpersonal så att de kan ägna sig åt kärnverksamhet.Landstingsarkivet har sina kontorslokaler på S:t Larsgatan i Linköping, där all vår personal är placerade.Vi har 6 arkivdepåer, fem i Linköping och en i Motala.Tjänsten innebär att du växelvis kommer att arbeta både i Motala och i Linköping. Dina arbetsuppgifter Landstingsarkivets uppdrag är att vara landstingets minne som ska förse den egna verksamheten, andra myndigheter, enskilda och forskare med information i rätt mängd och vid rätt tidpunkt.Vi ska även med beaktande av sekretess enligt lag ta emot arkivhandlingar, såväl analoga som digitala efter att verksamhet upphört, samt se till att arkiven ordnas, gallras, förtecknas samt förvaras på ett sådant sätt att handlingarna kan tillgängliggöras under hela den tid de ska bevaras.Dina huvuduppgifter är bland annat att: ta emot och besvara förfrågningar (från allmänheten och landstingets olika enheter) via telefon, e-post, fax och brev utifrån ovanstående ha kontakt med registrator för att se till att förfrågningarna diarieförs inför utlämnande av allmänna handlingar genomföra sekretessprövningar Du kommer även att medverka till att arkiven ordnas och förtecknas, ge forskarservice och administrera leveranser.Din kompetens och erfarenhet Du har högskoleutbildning innehållande för yrket lämplig yrkeskombination, till exempel inom förvaltningsområdet eller hälso- och sjukvårdsområdet.Din arbetslivserfarenhet kommer från det administrativa och/eller serviceinriktade område och du har erfarenhet av ärendehandläggning, gärna inom arkivområdet.Du har grundläggande datakunskaper, kännedom om e-posthantering och kan utföra sökningar i databaser, samt har god förmåga att uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som skrift.Då Landstingsarkivet har verksamhet i hela länet är B-körkort ett krav.Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som servicekänsla och kvalitetsmedvetenhet.Du har även ett strukturerat arbetssätt, är stabil men har förmågan att att på ett smidigt sätt anpassa dig till förändrade omständigheter.Gruppens arbetssätt bygger på att alla är självgående samt har god samarbetsförmåga. Övrigt Provanställning kan bli aktuellt.Intervjuer planeras till vecka 12 och 13.