OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 800 medarbetare och finns representerad i hela landet. Rättsavdelningen ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, diarieföring och arkiv, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att handlägga ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Vid rättsektion Bergslagen arbetar för närvarande fem grupper inom områdena rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Det är i den sist nämnda gruppen som registratur- och arkivfunktionen ingår. Informationsförvaltningens huvudsakliga verksamhet består av att ta emot, diarieföra, arkivera, vårda och lämna ut handlingar. Gruppen består av 14 personer; registrator, arkivarie, arkivhandläggare, sekretesshandläggare och gruppchef. Det geografiska ansvarsområdet omfattar Dalarna, Värmland och Örebro.
Arkivhandläggarna står tillsammans med arkivarierna för verksamhetens specialistkompetens inom arkivering, gallring och vård av myndighetens handlingar. Arkivbestånden består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från år 1965 och framåt. Även en stor del förvaltningsärenden och administrativa handlingar förvaras i arkiven.
Arbetsbeskrivning
Som arkivhandläggare arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden i fysiska arkiv och e-arkiv. Några av arbetsuppgifterna som ingår är att ta emot leveranser, delta i ordnings- och förteckningsarbeten, in- och utsortering av handlingar, genomföra omflyttningar av arkiv-handlingar, sköta interna och externa lån av akter och handlingar samt genomföra föreskriven gallring. En annan viktig del av arbetet handlar om att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling.
Resor i arbetet kan förekomma.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
gymnasieutbildning
minst 1 års erfarenhet av att arbeta med arkiv inom offentlig förvaltning
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
god datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system
B-körkort
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan också har:
arkivvetenskap 30 hp/20 p eller motsvarande utbildning inom arkivvård, ordnande och förtecknande
erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv
erfarenhet av sekretessprövningar
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som arkivhandläggare ska du vara en ansvarstagande, flexibel och strukturerad person. Du behöver kunna arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga. Du är intresserad av digital informationshantering och har lätt för att lära dig nya IT-system. Du kan utföra visst fysiskt ansträngande arbete, så som att lyfta arkivkartonger i samband med leverans och gallring. Du är mån om att ge bra service och du ska uppnå en god kvalitet i dina ärenden samtidigt som du hanterar ärenden skyndsamt.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Annica Lennholm annica.lennholm@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Anna Orhall, anna.orhall@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Andreas Johansson, 073-084 13 01
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-56 387 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-56 770 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-56 166 27
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Karlstad alternativt Örebro
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast måndag den 29/8 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mejladress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A435.832/2022 i mejlets ärendemening.
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
I din ansökan vill vi att du noterar om du söker placering i Karlstad och/eller Örebro.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s data-skyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!