OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
För dig som vill arbeta med arkiv finns nu en spännande möjlighet vid arkivsektionen inom Skatteverkets dokumentenhet.
Här får du chansen att vara med tidigt i sektionens spännande utvecklingsresa och vara med och forma en verksamhet som är under uppbyggnad. Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Skatteverket expanderar i Härnösand med en centraliserad verksamhet för hantering av fysiska handlingar. Etableringen på orten består dels av koncentration av myndighetens posthantering och dels ett centralt arkiv för hela myndigheten. Sedan januari 2021 finns en arkivsektion som bemannar ett mellanlagringsarkiv fram till 2025 då centralarkivet ska stå klart. Centralarkivet samlokaliseras med Riksarkivet i moderna och anpassade lokaler.
Som arkivhandläggare delar du din arbetstid mellan arbete i arkivet och vid ditt skrivbord. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara arbete med rekvisitioner, insortering av inkomna arkivhandlingar samt ordning av arkivhandlingar. Arkivarbetet leds av arkivarier och sektionschef. Efter introduktion i arbetet förväntas du självständigt kunna följa instruktioner och rutiner för att lösa dina arbetsuppgifter. Du förväntas också kunna bidra till andra dokumenthanteringsuppgifter liksom i viss mån till utveckling av sektionens arbete och rutiner. Du får vara med och bidra till en positiv arbetsplats där vi tillsammans tänker nytt och utvecklar myndighetens informationshantering
Du kommer tillhöra en sektion inom dokumentenheten vid den administrativa avdelningen. Sektionen kommer från våren 2023 att bestå av ca 20 medarbetare specialiserade på arkiv med placering både i Härnösand och på andra orter. För dig som får tjänsten kommer det finnas goda möjligheter till långsiktig utveckling inom arkivområdet.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- Kunna ta egna initiativ samt ta ansvar att arbetet blir utfört
- Ha god kommunikativ förmåga i både tal och skrift
- Vara noggrann
- Vara flexibel och ha en god samarbetsförmåga
Du ska även ha:
- En gymnasieexamen.
- Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av dokumenthantering
Det är önskvärt med studier inom arkivvetenskap samt att du har erfarenhet av arbete med arkiv eller relaterad dokumenthantering från offentlig förvaltning
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
Skatteverket har i samband med arkivetableringen i Härnösand ett nära samarbete med Härnösands kommun. Du som idag inte bor i eller på pendlingsavstånd från Härnösand får förtur till det kommunala bostadsbolagets hyresbestånd om du får anställning och väljer att flytta till Härnösand.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.