OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en arkivhandläggare till vårt team, informationsförvaltning på rättsavdelningen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.
Rättsenheten i region Öst består av tre förvaltningsrättsgrupper, en rättstillämpningsgrupp och en informationsförvaltningsgrupp i vilken ingår registratur- och arkivfunktioner.
Nu söker vi en handläggare arkiv till informationsförvaltningsgruppen med placering i Linköping.
Arbetsuppgifter
Arbetet som arkivhandläggare innebär att förvalta Polismyndighetens arkiv. Du kommer utföra arbetet självständigt med hjälp av en arbetsledare samt kollegor inom arkivområdet.
Arbetsuppgifterna består av:
· Sekretessprövning samt utlämnande av allmänna handlingar.
· Ordna och förteckna.
· In- och utsortering av handlingar.
· Komplettera dokumenthanteringsplaner.
· Rådgivning till handläggare och administratörer i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor.
· Ansvara för och utföra föreskriven gallring.
· Diarieföra och medverka vid postöppning.
Gruppen och verksamheten är spridd över regionen, därför är resor i tjänsten vanligt förekommande.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
· Gymnasieexamen.
· Erfarenhet av att arbeta som arkivhandläggare eller motsvarande inom offentlig sektor.
· Erfarenhet av att handlägga utlämnande av allmän handling och utföra sekretessprövningar.
· B-körkort.
· Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
· Kan utföra visst fysiskt ansträngande arbete, exempelvis lyfta arkivkartonger i samband med leverans.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan har:
· Kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning.
· Erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt.
· Goda kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen.
· Utbildning i arkivvetenskap eller motsvarande.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är självgående, tar ansvar över dina arbetsuppgifter och driver processer framåt. Du planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt samtidigt som du är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: David Videfrost. Tel: 076-134 86 70. E-post: david.videfrost@polisen.se.
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Sandra Erdös. Tel: 073-035 78 22. E-post: sandra.erdos@polisen.se
Fackliga företrädare
Fredrik Bergh/SACO tfn 010-563 91 37 Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10 Nina Wenegård/Fackförbundet ST, tfn 0730-66 41 92. Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422.
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Arbetsort: Linköping.
Arbetstid: Flextid.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 18 oktober. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A556.326/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr xx/x via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!