Arkivhandläggare till Stadsdelsförvaltningen Hägersten-Älvsjö

Arkivhandläggare till Stadsdelsförvaltningen Hägersten-Älvsjö

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Hägersten-Älvsjö är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. I dag är vi stadens näst största stadsdelsområde med ca 130 000 invånare. Stadsdelsförvaltningen erbjuder förskola och fritid, omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel. Vi är drygt 3000 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa bra förutsättningar och service för de som bor i stadsdelsområdet.



Arbetsuppgifter
Som arkivhandläggare kommer du att arbeta i förvaltningens socialtjänstarkiv och tillhörande aktexpedition samt i personalarkivet.

Du kommer att arbeta tillsammans med andra arkivhandläggare och ha ett nära samarbete med vår arkivarie.

Arbetsuppgifterna innebär att du kommer att få arbeta med att hålla förvaltningens arkiv ordnade enligt gällande lagar och riktlinjer. Du kommer att arbeta med att skapa akter, bevaka och sortera in handlingar, regelbundet rensa och arkivera samt se till att ordningen i arkiven är god. Du ansvarar för att samordna och utföra förvaltningens årliga gallringsarbete avseende personakter samt leverans till stadsarkivet. Du kommer att arbeta i stadens verksamhetssystem för social omsorg och äldreomsorg samt i stadens anställnings- och lönesystem. Arbetet i arkiven är fysiskt och det förekommer dagligen lyft av akter och arkivboxar till och från hyllor.

Arbetet innebär framtagande och uppföljning av rutiner och arbetssätt, kommunicera förändringar i bestämmelser och hanteringsordning till berörda verksamheter. Det innebär många kontakter inom förvaltningens verksamheter, även med andra förvaltningar vid rekvirering och överföring av personalakter.

Kvalifikationer
Du ska ha genomfört studier inom arkivvetenskap
Goda kunskaper i det svenska språket, både muntligt och skriftligt
Goda datorkunskaper

Meriterande
Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete med arkiv eller dokumenthantering i offentlig förvaltning, exempelvis inom socialtjänsten och inom HR, gärna i en stadsdelsförvaltning i Stockholms stad.

Förmågor och färdigheter
Som arkivhandläggare har du stor kontroll över ditt dagliga arbete, det är därför viktigt att du är självständig och självgående. Samtidigt är det en serviceroll som kräver samarbetsförmåga och att du är serviceinriktad. Du tar hänsyn till flera perspektiv och har förmåga att göra korrekta avvägningar med avseende till verksamhetens bästa.

Stockholms stad har tydliga rutiner för hanteringen av allmänna handlingar. För att lyckas i den här rollen krävs därför att du kan arbeta strukturerat och har integritet och gott omdöme. För att det ska bli rätt i alla led, måste du också vara mycket noggrann och kvalitetsmedveten. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrigt
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024