OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en arkivhandläggare/registrator till informationsförvaltningen på rättsenheten med placering i Luleå. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplatsen
Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. Avdelningen är organiserad i tre processenheter (rättsligt styrning och stöd, förvaltningsrätt och informationsförvaltning) samt sju regionala rättsenheter och ett kansli.
Vid rättsenhet Nord arbetar för närvarande sammanlagt sex grupper inom områdena rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Vi söker en registrator/arkivhandläggare som vill arbeta för gruppen Informationsförvaltning. Det geografiska ansvarsområdet omfattar de fyra nordligaste länen. Placering kommer att vara i Luleå. Resor kan krävas i tjänsten.
Arbetsuppgifter
Som arkivhandläggare/registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar och mellan- och centralarkiv och kommer att:
ansvara för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring
bedöma och hantera allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser
delta i postöppning, fördelar inkommande post och e-post, diarieför handlingar m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområde
göra sökningar och plockar fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten och till allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter, massmedia m.fl.
tillsammans med övriga medarbetare ständigt förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
informerar och utbildar medarbetare i diarieföring i allmänna diariet
sköta interna lån av handlingar av akter
in- och utsortering av handlingar, genomföra gallring, delta i ordnande och förtecknande.
Deltar i leveranser till andra arkivdepåer och ta emot leveranser till enhetens mellan-och centralarkiv
även andra arbetsuppgifter inom rättsenhetens ansvarsområde kan förekomma
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Avklarad gymnasieutbildning
Goda kunskaper i Officepaketet
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Erfarenhet av registrators- eller arkivarbete inom offentlig förvaltning
Meriterande
Det är meriterande om du har:
Erfarenhet att arbeta i digitala dokument- och ärendehantering.
Arkivvetenskap 30hp/20p eller motsvarande utbildning inom arkivvård, ordnande och förtecknande.
Kännedom om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad med en god pedagogisk förmåga. Du är flexibel och anpassningsbar och stor vikt kommer att läggas på din förmåga att arbeta självständigt och att du är självgående i dina arbetsuppgifter, samtidigt som du kan arbeta i grupp. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Susanne Bäcklund, susanne.backlund@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Caroline Näsman, caroline.nasman@polisen.se
Fackliga företrädare
Fackliga kontaktpersoner:
Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information:
Anställningsform: Allmän visstidasanställning t.o.m 2020-12-31
Arbetsort: Luleå
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivhandläggare/registrator
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 6 maj 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A156.034/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A156.034/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
#jobbjustnu