OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en assessor för ett utredningsuppdrag under perioden 1 juni 2022 tom 28 februari 2023
Vad innebär arbetet?
Domstolsverket har inrättat två processrättsliga arbetsgrupper – en för allmän domstol och en för allmän förvaltningsdomstol.
Uppdraget har pågått sedan februari 2021 och sträcker sig till den 28 februari 2023.
Målet med arbetet är att ta fram konkreta, överblickbara förslag till processrättsliga reformer som underlättar domstolarnas verksamhet. I den mån förslagen kräver författningsändringar ska arbetsgrupperna lämna genomarbetade förslag till Domstolsverket som bereder förslagen vidare, för att därefter presentera dem till Justitiedepartementet.
Arbetsgrupperna har frihet att, efter samråd med Domstolsverket, själva välja vilka ämnen de vill behandla inom sina respektive områden. I den utsträckning det finns gemensamma frågor ska ordförandena samråda med varandra.
Din roll är att i huvudsak vara sekreterare i gruppen som arbetar med förändringar i allmän domstol och du kommer att arbetsledas direkt av ordföranden i gruppen. Vid behov och i mån av tid kan du få utreda frågor även för gruppen som arbetar med förändringar i förvaltningsdomstol. Du kommer organisatoriskt tillhöra Rättsenheten på Domstolsverket.
Arbetet innebär nära samarbete med flera avdelningar på Domstolsverket samt kontakter med domstolar, andra myndigheter och Regeringskansliet.
Placeringsort är Jönköping alternativt Göteborg eller Malmö.
Vem är du?
Vi söker dig som är assessor. Du har erfarenhet av utredningsarbete inom ex Regeringskansliet. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är noggrann, har gott omdöme, bred juridisk kompetens och god verksamhetskunskap. Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta både självständigt och i projektform. Framför allt är du analytisk och har ett problemlösande förhållningssätt. Du ser möjligheter och trivs i en miljö som präglas av nytänkande och kreativitet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vilka är vi?
Rättsenheten utgör tillsammans med enheten för internationella relationer och informationssäkerhetsenheten Rättsavdelningen. Enheten har nära samarbete med andra avdelningar på verket. Enheten har också till uppgift att i dialog med domstolarna initiera nödvändiga författningsförändringar samt ta fram föreskrifter till stöd för den dömande verksamheten. En annan viktig uppgift är att i samband med lagändringar analysera deras påverkan på arbetsformer och rutiner och ge domstolarna stöd i sådana frågor.
Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar knappt 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighet. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593