Assistent

Arbetsbeskrivning

ENHETEN FÖR INKOMSTSKATT OCH SOCIALAVGIFTER VID SKATTE- OCH TULLAVDELNINGEN Skatte- och tullavdelningen, som har ca 80 medarbetare, ansvarar inom Regeringskansliet för frågor och lagstiftning om skatter, tullar och socialavgifter och består av fyra enheter, varav tre juristenheter.Utöver juristenheterna finns en skatteekonomisk enhet. Enheten för inkomstskatt och socialavgifter ansvarar för den lagstiftning som rör inkomstbeskattning av fysiska personer och företag men även kupongskatt, pensionsskattefrågor, avkastningsskatt, socialavgifter, beskattning av fastigheter och fastighetstaxering.Frågor med EG-rättslig anknytning har stor betydelse för verksamheten på enheten. Då vår erfarna och mycket kvalificerade enhetsassistent går i pension vid årsskiftet behöver vi ersätta henne.FINANSDEPARTEMENTET Finansdepartementet utarbetar riktlinjer för den ekonomiska politiken och finanspolitiken.Vi samordnar den statliga budgeten, skattepolitiken samt deltar i internationellt ekonomiskt samarbete.Även tull-, finansmarknads- samt spel- och fastighetsfrågor hör till ansvarsområdet liksom den statliga förvaltningspolitiken.Detsamma gäller kommunal ekonomi och länsstyrelser.Finansdepartementet utövar även ägaransvar i flera statliga bolag samt ansvarar för ca 20 centrala myndigheter, ca 30 regionala myndigheter och ytterligare ett antal nämnder.Finansdepartementet har drygt 450 anställda och är en del av Regeringskansliet som är regeringens beredningsorgan.ENHETEN FÖR INKOMSTSKATT OCH SOCIALAVGIFTER VID SKATTE- OCH TULLAVDELNINGEN SÖKER ASSISTENT Arbetsuppgifterna är varierande och innebär att utföra allehanda assistentuppgifter på enheten, bl.a. hantering och sortering av inkommande och utgående handlingar, kopiering, att biträda med kvalitetskontroll av lagstiftningsprodukter och i övrigt att biträda chefer och handläggare.Vi söker dig som - har erfarenhet av att arbeta som assistent, gärna inom Regeringskansliet eller annan större organisation eller företag, - är serviceinriktad, - har vana att arbeta självständigt, - har lätt för att samarbeta, - är noggrann, - har mycket god kunskap/PC-vana och intresse för att utveckla PC-användningen i arbetet, vilket bl.a. innefattar goda kunskaper i Microsoft Officepaketet, - har kunskaper i engelska, - har god prioriterings- och organisationsförmåga, - kan ta egna initiativ och är stresstålig.Fackliga företrädare är Gun Kullin för ST, tfn.Tillträde tidigast under november/december 2008.Lön efter kompetens och tidigare erfarenhet.Regeringskansliet erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.

Sammanfattning

Liknande jobb


Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

11 november 2024