OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolenheten, Utbildningsdepartementet
Har du erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter, dokumenthanteringssystem och korrekturläsning? Vi kan erbjuda dig en tjänst där du arbetar tillsammans med kunniga kollegor i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I rollen som assistent på skolenheten ansvarar du för löpande administrativt arbete och stöttar enheten i olika administrativa processer. Arbete innebär bland annat att färdigställa och expediera beslut, administrera underlag inför beredningar, fakturahantering och hantering av remisser. Du kommer också att ha viss kontakt med allmänheten via e-post och telefon och hantera inkommande information, internt och externt. I uppgifterna ingår även att administrera möten och resor. Arbetsuppgifterna utförs till viss del i digitala dokumenthanteringssystem, ofta mot fasta deadlines och kan ibland behöva utföras under tidspress. Du kommer arbeta nära de andra assistenterna vid departementet och vara en del av departementets nätverk för assistenter. Vid behov kan det kan förekomma att du hjälper till på andra enheter.
Skolenheten ansvarar för frågor som rör förskola, fritidshem, annan pedagogisk verksamhet såsom pedagogisk omsorg, öppen förskola, öppen fritidsverksamhet och omsorg under tid då förskola eller fritidshem inte erbjuds, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, specialskola och sameskola.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Du har en avslutad gymnasieutbildning och gärna någon eftergymnasial utbildning med relevant inriktning för tjänsten. Du har minst tre års erfarenhet av att i närtid ha arbetat med liknande arbetsuppgifter. Du har även erfarenhet av digitala dokumenthanteringssystem och av korrekturläsning. Vidare har du mycket goda kunskaper i svenska och grundläggande kunskaper i engelska, både i tal och skrift. Dessutom har du mycket goda kunskaper i digitalt arbete, främst i Officepaketet.
Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med ekonomiadministration, liksom om du har kunskaper i Sharepoint, Palasso eller Proceedo.
Dina egenskaper
För att passa i rollen behöver du vara strukturerad och flexibel. Du behöver också vara kvalitetsmedveten, initiativtagande och ha en god samarbetsförmåga. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ulrika Lundqvist som är enhetschef, på 08-405 93 55. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Hallström på 08-405 95 87. Fackliga kontaktpersoner är Karin Flemström för Saco och Catrin Arusell Ekström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 18 februari 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35