Assistent – arbeta i en omväxlande miljö

Assistent – arbeta i en omväxlande miljö

Arbetsbeskrivning

Gymnasie- och vuxenutbildningsenheten, Utbildningsdepartementet
Har du erfarenhet av serviceinriktat arbete från en bred administrativ roll och är flexibel med intresse för digitala verktyg och arbetssätt? Önskar du ett omväxlande arbete med många kontaktpunkter? Då kan vi erbjuda en spännande roll i en händelserik miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som assistent ansvarar du för löpande administrativt arbete och stöd, och arbetar som en integrerad del i kärnverksamheten tillsammans med enhetens handläggare, biträdande enhetschefer och enhetschefen. I dina arbetsuppgifter ingår administration inför beredningar med statssekreterare och statsråd, färdigställande och expediering av beslut samt hantering av bl.a. remisser, lagrådsremisser och propositioner. Du kommer även att hantera fakturor. Planering och praktisk hantering i samband med möten och resor utgör en del arbetsuppgifterna. Att dokumentera, kvalitetssäkra och utveckla enhetens rutiner och processer ingår i arbetet.

Arbetet innebär externa och interna kontakter. Din kommunikations- och samarbetsförmåga är därför viktig. Arbetsuppgifterna utförs ofta med fasta leveranstider och behöver ibland även utföras under tidspress. Även då är din ansvarsförmåga att ta i mål processer i alla dess detaljer viktig. Du kommer att vara en av två assistenter på enheten. Du arbetar självständigt, men samtidigt nära kollegor på enheten och i nära samarbete med de andra assistenterna vid departementet. Du kommer vara en del i departementets nätverk för assistenter, där du tillsammans med dina kollegor får möjlighet att utveckla det administrativa stödet på Utbildningsdepartementet. Vid behov kan det förekomma att du hjälper till på andra enheter eller som assistent till någon i den politiska ledningen.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har gymnasieutbildning och flera års erfarenhet av arbete som assistent i en liknande roll. Du är van vid att ge kvalificerat administrativt stöd och har mycket god digital kompetens och IT-kunskaper, inklusive i Microsoft Office. Rollen kräver goda kunskaper i digitala mötesverktyg och applikationer. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och har grundläggande kunskaper i engelska.

Meriterande är eftergymnasial utbildning inom administration samt erfarenhet från liknande roll i Regeringskansliet eller annan offentlig förvaltning. Vidare är erfarenhet av korrekturläsning och av arbete med större dokument meriterande.

Dina egenskaper
I din roll som assistent är du van vid att arbeta självständigt och ta initiativ. Du drivs av att ge god service och det är en självklarhet för dig att samarbeta och att bidra till att verksamhetens arbete löper smidigt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och säkerställer kvaliteten genom att arbeta strukturerat och vara noggrann. Vidare är du flexibel med ett gott omdöme. I rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

En säkerhetsprövning kommer genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Christina Månberg som är enhetschef på gymnasie- och vuxenutbildningsenheten, på 08-405 14 68. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Jenny Nygren på 08-405 18 75. Fackliga kontaktpersoner är Marie Törn för Saco och Catrin Arusell Ekström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 16 februari 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 februari 2023
  • Ansök senast: 16 februari 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


10 januari 2025

10 januari 2025

Informationsadministratör

Informationsadministratör

10 januari 2025