Assistent – bistå med kvalificerat administrativt stöd

Arbetsbeskrivning

Rättssekretariatet, Utbildningsdepartementet

Trivs du med att ge service och har erfarenhet av arbete med administrativa uppgifter i en stödjande funktion? Då kan vi erbjuda dig en central roll i departementet där du får arbeta med administrativa uppgifter tillsammans med dina assistentkollegor i en omväxlande miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

På Utbildningsdepartementet är vi stolta över vår arbetsplats och att vi levererar underlag med omdöme och hög kvalitet till Sveriges regering. Om du, liksom vi, tycker det är viktigt att vårda en kultur som präglas av respekt, tillit och arbetsglädje så ser vi fram emot att få ta del av din ansökan.

Som assistent kommer du i första hand att stödja rättssekretariatets chef och handläggare i arbetet. Du kommer även arbeta nära departementets expeditionschef och rättschef. Arbetsuppgifterna innebär att du har en central roll på departementet där du bistår med kvalificerat stöd både inom administration och it.

Du kommer ansvara för inköp och beställning samt planering och samordning av praktiska frågor. Det kan bland annat vara i samband med möten och resor samt vid introduktion av nyanställda. Arbetsuppgifter med projektledande ansvar kan förekomma. Du hjälper också till med departementets praktiska hantering när det gäller utfärdande av lagar och förordningar. I arbetsuppgifterna ingår även löpande uppdatering av styrdokument och rutiner. Stöd i upprättande av ärendeförteckningar inför regeringssammanträden och sammanställning av underlag inför veckoberedning med statsråd, är uppgifter som hör till arbetet. Vidare kommer du ge stöd och service i fråga om ärendehantering.

Kontakterna i arbetet sker mestadels internt, men externa kontakter på svenska och i vissa fall engelska kan förekomma. Du kommer att arbeta nära de andra assistenterna vid rättssekretariatet som en del av ett team. Du kommer också vara en del av departementets assistentnätverk, där ni tillsammans har möjlighet att utveckla det administrativa stödet på departementet.

Din bakgrund

Vi söker dig med gymnasieutbildning och erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter i en stödjande funktion. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och har kunskaper i engelska. Det krävs mycket goda kunskaper i Officepaketets program.

Meriterande

- relevant eftergymnasial utbildning, t.ex. paralegalutbildning

- erfarenhet av arbete i Regeringskansliet, i annan statlig myndighet eller i domstol

- erfarenhet av Regeringskansliets interna processer och rutiner

- erfarenhet av projektarbete

- vana av textbearbetning och framtagande av texter till t.ex. lathundar

- goda kunskaper i Sharepoint (DHS) och Adobe Acrobat

Dina egenskaper

För att trivas och passa in i rollen är du serviceinriktad, tar initiativ och är självgående. Ditt arbete präglas av struktur och noggrannhet. Du strävar mot att uppnå goda resultat, har ett gott omdöme och är stresstålig. Du har god samarbetsförmåga och har en vilja att hjälpa andra i ditt arbete.

Övrigt

Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta stf enhetschef Johanna Dunér på 08-405 23 30. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Sundqvist på 08-405 92 14. Fackliga kontaktpersoner är Karin Flemström för Saco och Aina Larsen för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 30 augusti 2021.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Utbildningsdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 augusti 2021
  • Ansök senast: 30 augusti 2021

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Paralegal till bolag i centrala Stockholm

Paralegal till bolag i centrala Stockholm

20 december 2024

IP Paralegal

IP Paralegal

18 december 2024