Assistent – bistå med kvalificerat administrativt stöd till rättschefen

Assistent – bistå med kvalificerat administrativt stöd till rättschefen

Arbetsbeskrivning

Rättssekretariatet, Utbildningsdepartementet

Har du flerårig erfarenhet av arbete med administrativa uppgifter? Trivs du med att ge service och är skicklig inom it-området? Då kan vi erbjuda dig en central roll i departementet där du får ge administrativt stöd i lagstiftningsärenden i en omväxlande miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
På Utbildningsdepartementet är vi stolta över vår arbetsplats och att vi levererar underlag med omdöme och hög kvalitet till Sveriges regering. Om du, liksom vi, tycker det är viktigt att vårda en kultur som präglas av respekt, tillit och arbetsglädje så ser vi fram emot att få ta del av din ansökan.

Som assistent kommer du i första hand att arbeta åt rättschefen men också stötta expeditionschefen och rättssekretariatet. Arbetsuppgifterna innebär att du har en central roll på departementet där du bistår med kvalificerat stöd både inom administration och it.

Du ansvarar bland annat för departementets praktiska hantering gällande utfärdande av lagar och förordningar. Du ger också stöd och service i fråga om ärendehantering. I arbetsuppgifterna ingår det även löpande uppdateringar av styrdokument och rutiner, inklusive framtagande av lämpliga it-tekniska lösningar. Planering och praktisk hantering i samband med möten och resor är också något som kan förekomma. Du hjälper också till med att upprätta ärendeförteckningar inför regeringssammanträden och att sammanställa underlag inför veckoberedningen med statsråden.

Kontakterna i arbetet sker mestadels internt, men även externa kontakter förekommer och då ibland på engelska. Du kommer att arbeta nära de andra assistenterna vid rättssekretariatet och även vara en del av departementets assistentnätverk, där ni tillsammans har möjlighet att utveckla det administrativa stödet på departementet.

Din bakgrund
Vi söker dig med gymnasieutbildning och flerårig erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter. Du uttrycker dig väl i tal och skrift samt har kunskaper i engelska samt mycket goda it-kunskaper.

Meriterande
- relevant eftergymnasial utbildning, t.ex. paralegalutbildning eller liknande
- erfarenhet av arbete i Regeringskansliet, i annan statlig förvaltningsmyndighet eller i domstol
- gedigen erfarenhet av Regeringskansliets interna processer och rutiner
- vana av textbearbetning och framtagande av texter till lathundar m.m.
- mycket goda kunskaper i Sharepoint (DHS)
- goda kunskaper i Excel liksom i övriga Officepaketet och Adobe Acrobat

Dina egenskaper
För att trivas och passa in i rollen är du serviceinriktad, tar initiativ och är självgående. Ditt arbete präglas av struktur och noggrannhet. Du är lösningsorienterad och strävar mot att uppnå goda resultat. Vidare är du stresstålig och har ett gott omdöme. Du har god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer.

Övrigt
Vikariat till och med den 12 maj 2022. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning. Tillträde snarast.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Angela Öst som är enhetschef på 08-405 24 13. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Sundqvist på 08-405 92 14. Fackliga kontaktpersoner är Karin Flemström för Saco och Elisabeth Backlund för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 mars 2021.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Utbildningsdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 mars 2021
  • Ansök senast: 24 mars 2021

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Paralegal till bolag i centrala Stockholm

Paralegal till bolag i centrala Stockholm

20 december 2024

IP Paralegal

IP Paralegal

18 december 2024