Assistent fiskeriövervakning

Arbetsbeskrivning

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) arbetar på regeringens uppdrag. Med utgångspunkt i ekosystemens och människans behov arbetar vi kunskapsbaserat och koordinerat för att uppnå en hållbar förvaltning av våra vattenresurser, både i hav och sötvatten och inom fisket. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats med goda möjligheter att hela tiden lära nytt.


Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen och ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.

Enheten för fiskeriövervakning är en av tre enheter på avdelningen och ansvarar för registrering, granskning, validering och kontroll av uppgifter i samband med uppgiftslämnande från fisket och saluföringen. Enheten är också ett center för service och support till yrkesfisket och andra aktörer i försäljningsledet samt för myndighetens landningskontrollanter och Kustbevakningen. Verksamhet bedrivs på enheten dygnet runt, alla dagar på året.



Gillar du ordning och reda och vill kommunicera med yrkesfisket? Då kan detta vara tjänsten för dig!

Arbetsuppgifter
Som assistent kommer du att utöva tillsyn av allmänrättslig karaktär.

Det innebär att du kontrollerar att bestämmelser i lagar, förordningar och föreskrifter tillämpas korrekt. I tjänsten ingår också att utveckla arbetssätt kopplat till korskontrollen. 

Arbetsuppgifterna omfattar att du:
• Registrerar, granskar, kvalitetskontrollerar och kompletterar dokument från yrkesfiskets rapportering.
• Rådgör och informerar avseende regler, rapportering och e-tjänster inom verksamhetsområdet.
• Granskar, rimlighetsbedömer och kompletterar handlingar och utredningsmaterial.
• Skannar, sorterar och arkiverar inkomna dokument.
• Utvecklar samt utföra korskontroller av inkommen data från fisket.

Du deltar även i arbetet med enhetens informationstexter. Du sammanställer underlag vid förekomst av överträdelser av fiskerilagstiftningen. Vid behov medverkar och bidrar du även i utvecklingen av enhetens IT-system. 

Tjänsten är ett vikariat året ut med eventuell möjlighet till förlängning. 


Kvalifikationer
Du har avslutad gymnasieutbildning kompletterad med kortare eftergymnasial påbyggnad eller kurser vid högskola/universitet. 

Våra krav på erfarenhet är följande:

- minst ett års arbetslivserfarenhet, som vi bedömer relevant, gärna inom service.  
- erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från offentlig verksamhet   
- vana vid hantering av juridisk text (och tolkning av densamma)   
- van IT-användare  
- kunskap om fisket och regelverket för fiskerikontroll  

Vi ser det som meriterande om du också har:

- erfarenhet av telefonsupport  
- grundläggande kunskaper i förvaltningsrätt 

Vi söker dig som tydligt och sakligt kan möta olika intressenter i fisket. För att lyckas i rollen som
assistent på fiskeriövervakningsenheten behöver du vara serviceinriktad och strukturerad. Eftersom det ingår att utveckla arbetssätt behöver du ha en förmåga att självständigt kunna utveckla och driva processer.

Andra viktiga personliga egenskaper vi ser att du behöver ha är god samarbetsförmåga, lyhördhet och att kunna hantera olika typer av samtalssituationer. I det här jobbet måste du även ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Vidare har du mycket god förmåga att kommunicera och uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt har god förmåga att uttrycka dig muntligt på engelska. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Havs- och Vattenmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 februari 2022
  • Ansök senast: 20 februari 2022

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024