Assistent till Enheten för WTO-DC ref nr 103-2

Arbetsbeskrivning

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik. Vi arbetar för en fri öppen handel med klara spelregler, både inom och utanför EU.

Vi förser regeringen med analyser och annat underlag inför förhandlingar och diskussioner i EU och i Världshandelsorganisationen WTO.
Vi fungerar också som ombudsman och SOLVIT-center för företag som stöter på handelshinder i sina utlandsaffärer.
Även privatpersoner kan göra en anmälan till Kommerskollegiums SOLVIT-center om de kommer i kläm mellan olika regelsystem inom EU. Ett annat arbetsområde är EU:s gränsåtgärder, till exempel tullar och importlicenser.

Målen för vårt arbete är att bidra till:
• En väl fungerande inre marknad
• En extern handelspolitik i EU som bygger på frihandel
• Ett öppet och starkt multilateralt handelssystem

Vi är cirka 90 anställda och vårt kontor ligger i Stockholm.

Enheten för WTO och utvecklingssamarbete (WTO-DC) arbetar med frågor som rör handel och det multilaterala handelspolitiska systemet, samt handelsrelaterat utvecklingssamarbete. Medarbetarna på enheten följer och analyserar arbetet i Världshandelsorganisationen (WTO) samt de regelverk och sakfrågor som faller under enhetens ansvarsområde.
Detta avser främst tullar på industrivaror, tjänstehandel, immaterialrätt, jordbruk och hälsoskyddsregler (SPS), offentlig upphandling, investeringar och investeringsskyddsavtal samt handelspolitiska skyddsinstrument (antidumpning och subventioner).
Enheten samordnar också det handelsrelaterade utvecklingssamarbete som bedrivs på myndigheten och ansvarar för att det följer regeringens biståndspolitiska prioriteringar samt internationella regler och avtal.

ARBETSUPPGIFTER
Som assistent på Enheten för WTO-DC fungerar du som sekreterare till enhetschefen och som administrativt stöd för enheten.
Du ansvarar för att koordinera administrationen på enheten kring ekonomi- och personalfrågor samt dokument- och ärendehantering.
Vidare ansvarar du för sedvanliga assistentuppgifter såsom mötesanteckningar, bokningar, seminariearrangemang och liknande uppgifter.
Du deltar i enhetsmöten och är en viktig kugge i det dagliga arbetet på enheten.
Arbetet innebär också samarbete med de övriga assistenterna på myndigheten för att säkerställa att verksamheten fungerar väl administrativt, samt bidrar till att vidareutveckla assistentrollen på myndigheten.
Utöver arbetet som assistent har du också ett delansvar för myndighetens hantering av ansökningar om importlicenser för industrivaror (järn och stål, samt textil och kläder).
Arbetet är omväxlande och ger utrymme för egna initiativ och personlig utveckling.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har treårig gymnasieutbildning, gärna med akademisk påbyggnad och flera års erfarenhet som assistent.
Erfarenhet från annan myndighet är meriterande.
Du har god kännedom om och erfarenhet av regelverken kring dokumenthantering i offentlig verksamhet.
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav.
Arbetet kräver också mycket god datorvana med särskilt goda kunskaper i Word och Excel.
Det är meriterande om du har erfarenhet av systemen Public 360, Palasso, Visma och Agresso.
Du är noggrann, serviceinriktad och flexibel.
Du har förmåga att arbeta självständigt, strukturerat och har ett gott ordningssinne.
Du är också social, utåtriktad och har lätt för att samarbeta med andra.


ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ingrid Lindeberg
08-690 48 66
Robert Leijon (SACO)
08-690 48 00
Philip Levin (ST)
08-690 48 00
Chef för administrativa enheten Liselotte Andersson
08-690 48 55
Christopher Wingård (SACO)
08-690 48 00
Sonny Ericsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Karin Eckerdal
08-690 49 35
Kristina Olofsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Henrik Isakson
08-690 49 07
Enhetschef Agnès Courades Allebeck
08-690 48 46

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommerskollegium Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, upphör: Vi ser gärna att du kan tillträda så snart det är möjligt. Vikariat tom sista april 2018.
  • Publicerat: 3 juli 2017

Besöksadress

Drottninggatan 89 11386 Stockholm
None

Postadress

Box 6803
Stockholm, 11386

Liknande jobb


Redovisningsassistent

Redovisningsassistent

20 december 2024