Assistent till EU-nämnden

Assistent till EU-nämnden

Arbetsbeskrivning

Är du samhällsintresserad och söker ett unikt arbete i demokratins tjänst där du kan bidra med dina administrativa färdigheter samt kunskaper och erfarenheter inom EU-området? Då kan anställningen som assistent till EU-nämnden vara något för dig.  

EU-nämnden är det riksdagsorgan som regeringen ska samråda med inför beslut i EU:s ministerråd och inför möten med Europeiska rådet. EU-nämnden har 17 ledamöter och ett stort antal suppleanter från riksdagens åtta partier. Nämnden biträds av ett kansli som består av sju medarbetare. Kansliet förbereder EU-nämndens samråd med regeringen inför möten i EU:s ministerråd. EU-nämnden är en del av Riksdagsförvaltningens utskottsavdelning.


Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med det löpande kansliarbetet för att stödja nämndens verksamhet. I arbetet ingår både enklare och mer kvalificerade administrativa uppgifter, bl.a. att arbeta i olika it-system och databaser samt ansvara för digitala utskick av sammanträdeshandlingar. Det ingår också att föra sammanträdesprotokoll, hantera inkomna dokument, arkivera och att bearbeta uppteckningar från nämndens sammanträden. Arbetet är serviceinriktat och medför kontakter både inom och utanför riksdagen. Utöver arbetet vid EU-nämndens kansli ingår det även att stötta andra delar av utskottsavdelningen vid behov. Du kan också komma att bistå i det arbete som är kopplat till EU-nämndens del av det svenska EU-ordförandeskapet våren 2023.

Dina kvalifikationer
Du ska ha lägst gymnasiekompetens och erfarenhet av administrativt arbete. Du ska ha god it-vana och vara bra på att söka och arbeta i olika it-system. Erfarenhet av arbete med EU-frågor är meriterande liksom arbete i Riksdagsförvaltningen eller Regerings­kansliet. Arbetet förutsätter att du kan formulera dig väl i tal och skrift och att du har goda kunskaper i engelska. Det är en fördel om du är samhällsintresserad.

Kansliet är en liten enhet, vilket medför att du behöver vara förberedd på att arbetet innehåller både rutinartade och mer kvalificerade arbetsuppgifter. Du behöver vara noggrann och strukturerad och ha ett positivt, serviceinriktat förhållningssätt. Arbetet kräver att du är flexibel och prestigelös. Det är viktigt att du kan arbeta både självständigt och i grupp samt under tidspress. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper, särskilt förmågan att samarbeta och kommunicera.  

Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid. 


• Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
• Omfattning: Heltid

Anställningen är ett vikariat på sex månader med möjlighet till förlängning.

Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 8 januari 2023
Referensnummer: 1235-2022/23

Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontakta oss 

• Johanna Möllerberg Nordfors, kanslichef, 08-786 66 57

Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00


Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksdagsförvaltningen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 december 2022
  • Ansök senast: 8 januari 2023

Besöksadress

10012 STOCKHOLM
None

Postadress

None
STOCKHOLM, 10012

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024