Assistent till finansutskottet

Assistent till finansutskottet

Arbetsbeskrivning

Har du ett stort intresse för samhällsekonomi och ekonomisk politik och vill arbeta i en mångsidig verksamhet i demokratins tjänst? Då kan finansutskottet erbjuda dig ett utvecklande arbete i händelsernas centrum, kunniga och engagerade kollegor och stora möjligheter till kompetensutveckling. Finansutskottets beredningsområde är brett och omfattar bland annat finanspolitik, finansmarknadslagstiftning, kommunal ekonomi, offentlig upphandling, samt penningpolitik och andra riksbanksrelaterade frågor. Utskottet har också en samordnande roll för riksdagens hantering av statens budget.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med det löpande kansliarbetet för att stödja utskottets verksamhet. I arbetet ingår både enklare och mer kvalificerade administrativa uppgifter. Det innebär bland annat att arbeta i olika it-system och databaser samt ansvara för digitala utskick av sammanträdeshandlingar. Det ingår också att föra mötesprotokoll och hantera inkomna dokument. Du kommer även att arbeta med kansliets planering av ärenden och sammanträden samt administrera besök, seminarier, resor med mera. Arbetet är serviceinriktat och medför kontakter både inom och utanför riksdagen. Utöver arbetet vid finansutskottets kansli ingår det även att stötta andra delar av utskottsavdelningen vid behov.

Dina kvalifikationer
Det krävs lägst gymnasiekompetens och erfarenhet av administrativt arbete. Du ska ha god it-vana och vara bra på att söka och arbeta i olika it-system. Erfarenhet av arbete i Riksdagsförvaltningen eller Regerings­kansliet är meriterande. Arbetet förutsätter att du kan formulera dig väl i tal och skrift och har goda kunskaper i engelska. För arbetet är det en fördel om du är samhällsintresserad.

Kansliet är en liten enhet som verkar i en dynamisk miljö som förutsätter flexibla medarbetare. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid. 


• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid

Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.

Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 9 februari 2023.
Referensnummer: 1342-2022/23

Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber
sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband
med denna annons.

Kontakta oss 

• Mikael Åsell, kanslichef, 08-786 59 58

Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00


Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksdagsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 januari 2023
  • Ansök senast: 9 februari 2023

Besöksadress

10012 STOCKHOLM
None

Postadress

None
STOCKHOLM, 10012

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024