Assistent till generaldirektören

Assistent till generaldirektören

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten

Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.

Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.

Ansvar och arbetsuppgifter

I rollen som GD-assistent kommer du organisatoriskt tillhöra myndighetens ledningsstab. Du kommer ha ett mycket nära samarbete med generaldirektören samt myndighetens ledningsgrupp och vara en spindel i nätet för att få ihop generaldirektörens dagar. Du är van vid att hålla ordning i kalendern och har en fallenhet för framförhållning och struktur. Du ansvarar för generaldirektörens e-post och telefon och ser till att återkoppling till berörda parter sker enligt förväntan. Du ser till att generaldirektören ges de förutsättningar som krävs för att fullfölja sitt uppdrag och du räds inte att kravställa på övriga i myndigheten.

Arbetet innebär stora kontaktytor både inom och utanför myndigheten. Du är därför en utpräglad service- och samarbetsinriktad person som trivs med högt tempo och många bollar i luften.

Vi söker dig som har:

. Relevant gymnasieexamen
. Minst två års erfarenhet som assistent till högre chef i statlig verksamhet
. Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
. Hög IT-mognad

Det är meriterande om du har:

. Erfarenhet av att arbeta på Regeringskansliet, någon av de utbetalande myndigheterna eller de brottsbekämpande myndigheterna
. Arbetat som GD-assistent tidigare

Då rollen blir mycket central för myndigheten fäster vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är stabil, trygg, ansvarsfull och omdömesgill. Du har integritet samtidigt som du är prestigelös. Att du har mycket god samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är en utpräglad lagspelare som hjälper både dina kollegor och chefer att utvecklas.

De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det kommer därför ställas stora krav på att du har förmågan att själv skapa rutiner och processer som stöttar myndighetens grunduppdrag och som hjälper generaldirektören i sitt ledarskap. Du tar initiativ där du ser att behoven finns, du hjälper kollegor och du är en viktig kugge i att skapa en god arbetsmiljö på myndigheten.
I din roll kommer du hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos Utbetalningsmyndigheten har högt säkerhetsmedvetande.

Övrigt

Utbetalningsmyndigheten kommer bedriva sin verksamhet i moderna lokaler ett stenkast från Gullmarsplan vilket innebär mycket goda kommunikationer med kollektivtrafiken.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vid tillsvidareanställning på myndigheten kan du komma att krigsplaceras på myndigheten.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Övrigt

Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta tillträdande stabschefen Therese Pelow på telefon 08-4051000. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132, Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-2144005.

I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten kan det bli aktuellt att du under 2023 förordnas som sekreterare i utredningen, som arbetar i lokaler centralt i Stockholm. Du kommer då tillsammans med dina kollegor i utredningens sekretariat förbereda myndighetens bildande.

Tillträde 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 10 augusti 2023.

Intervjuer kan komma att ske löpande under annonseringstiden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2023
  • Ansök senast: 10 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Executive Administrator

Executive Administrator

22 november 2024

18 november 2024

Executive Assistant

Executive Assistant

18 november 2024

Sektionschefssekreterare

Sektionschefssekreterare

14 november 2024