Assistent vid behov till Fiskeriövervakningsenheten

Arbetsbeskrivning

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen och ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.

Fiskeriövervakningsenheten har ett brett uppdrag med att övervaka och ge support till svenskt yrkesfiske samt med att samla in och förvalta information från en mängd olika källor. Vi ansvarar för registrering, granskning, validering och kontroll av uppgifter i samband med uppgiftslämnande från yrkesfisket och saluföringen. Enheten bedriver också övervakning av yrkesfisket i realtid i samverkan med Kustbevakningen och andra berörda myndigheter.



Assistent vid behov till Fiskeriövervakningsenheten
Nu söker vi på Fiskeriövervakningsenheten nästa assistent som kan arbeta vid behov under året och heltid sommaren 2024.

Detta kan därmed vara en möjlighet för dig som har en annan huvudsaklig sysselsättning, exempelvis studier.

Arbetsuppgifter
I rollen som assistent medverkar du i det operativa arbetet med att övervaka och säkerställa att regelverket på fiskets område följs. Du bidrar även till att skapa förståelse för hur rapportering från fiskare ska utföras på ett korrekt sätt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som assistent är att:

- ge service och support till yrkesfisket i dess fiskeverksamhet
- via telefon och elektroniskt ta emot och registrera olika typer av anmälningar från fisket
- ge IT-support till yrkesfiskare, samt till andra aktörer i försäljning- och handelsledet, som rapporterar sina uppgifter elektroniskt
- svara på frågor och informera om gällande regelverk inom fiskets område
- realtidsövervaka områden, gränser och fiskeaktiviteter
- delta i övrigt förekommande arbetsuppgifter vid myndigheten, exempelvis i samordnandet av gemensamma kontrollinsatser mellan EU:s medlemsländer



Kvalifikationer och egenskaper
Verksamheten bedrivs hela dygnet alla dagar på året och tjänsten kräver därför att du har möjlighet att arbeta både dagar, kvällar och nätter. Observera även att du förväntas arbeta heltid under sommarperioden juni-augusti 2024. 

Vi ser att du som söker:

- har en treårig gymnasieutbildning kompletterad med kortare eftergymnasial påbyggnad eller enstaka kurser vid högskola/universitet som vi bedömer vara relevanta för befattningen
- har minst ett års arbetslivserfarenhet som vi bedömer relevant, gärna inom service
- har erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter
- är en van IT-användare

Vi ser det som meriterande om du också har:

- kännedom om det svenska yrkesfisket och kunskaper om regelverket för fiskerikontroll
- vana av hantering av juridisk text (och tolkning av densamma)
- erfarenhet av telefonsupport
- grundläggande kunskaper i förvaltningsrätt

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du pedagogisk och tydlig i din kommunikation. Du ska kunna hantera avvägningen mellan att vara beslutsam och ha förståelse för den enskildes behov i myndighetsutövningen. För att lyckas med arbetsuppgifterna krävs även att du är strukturerad, noggrann och har en problemlösande analysförmåga. Du är även självgående och flexibel. Du har mycket god förmåga att kommunicera och uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god förmåga i tal på engelska.

 

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Havs- och Vattenmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 oktober 2023
  • Ansök senast: 30 oktober 2023

Liknande jobb


Redovisningsassistent

Redovisningsassistent

20 december 2024