OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning.
Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.
Vi söker assistenter till asylprövningen i Flen. Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då erbjuder vi ett rikt och ansvarsfullt arbetsliv med många karriärvägar.
Vad du kan förvänta dig
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Du erbjuds även en gedigen introduktion och goda möjligheter till fortlöpande kompetensutveckling.
Arbetsuppgifter
I arbetet som assistent ingår att möta och samtala med migranter och lämna information om Migrationsverkets processer, såväl i direkt kontakt som via telefon och epost. Som assistent kan du även arbeta med registrering av ansökningar inom uppehållstillstånd, upprättande av protokoll samt administration av beställningsunderlag. Andra uppgifter är posthantering, bokning av samtal, tolkar och utskick av kallelser samt övriga administrativa uppgifter.
Vad vi förväntar oss
Vi förväntar oss att du är en god representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod.
Kvalifikationer
Du har lägst gymnasieutbildning eller annan utbildning som bedöms vara lämplig för befattningen. Du har erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter och har arbetat i en serviceinriktad roll. Det är meriterande med erfarenhet av professionellt kundbemötande.
Du ska ha en god kommunikativ förmåga, kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska samt ha goda kunskaper inom Officepaketet. Det är meriterande med övriga språkkunskaper gärna inom arabiska eller dari.
Personliga kompetenser
Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är även strukturerad där du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och du sätter upp samt håller dina tidsramar. Vidare ser vi att du tar ansvar för dina uppgifter där du själv strukturerar ditt angreppssätt för att driva dina processer vidare. Slutligen ser vi även att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt.
Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning samt visstid på 6 månader.
Arbetstid: Kontorstider.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Flen.
Tillträde för befattningen: Snarast eller enligt överenskommelse.
Vill du veta mer
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen kan du mejla till
rekrytering@migrationsverket.se
Vill du veta mer om befattningen och arbetsuppgifterna kontaktar du enhetschef, Emma Persson, 010-485 16 64.
Ansökan
Välkommen med din ansökan och meritförteckning senast den 6 april. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester och/eller arbetsprover som en del i processen.
Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.
I samband med att du registrerar din ansökan, kommer du att få svara på ett antal frågor. Det är viktigt att du fyller i frågorna så utförligt du kan och inte endast hänvisar till CV och personligt brev. Registrerade ansökningar med uteblivna eller ofullständiga svar beaktas inte i lika stor utsträckning som utförliga svar.