Assistenter vid behov

Arbetsbeskrivning

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) arbetar på regeringens uppdrag. Med utgångspunkt i ekosystemens och människans behov arbetar vi kunskapsbaserat och koordinerat för att uppnå en hållbar förvaltning av våra vattenresurser, både i hav och sötvatten och inom fisket. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats med goda möjligheter att hela tiden lära nytt.


Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen och ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.

Enheten för fiskeriövervakning är en av tre enheter på avdelningen och ansvarar för registrering, granskning, validering och kontroll av uppgifter i samband med uppgiftslämnande från fisket och saluföringen. Enheten är också ett center för service och support till yrkesfisket och andra aktörer i försäljningsledet samt för myndighetens landningskontrollanter och Kustbevakningen. Verksamhet bedrivs på enheten dygnet runt, alla dagar på året.



Arbetsuppgifter

Den aktuella befattningen innebär att du medverkar i det operativa arbetet med att övervaka och säkerställa att regelverket på fiskets område följs.

Bidra till att skapa förståelse för hur rapportering från fiskare ska utföras på ett korrekt sätt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som assistent är:

- ge service och support till yrkesfisket i dess fiskeverksamhet
- via telefon och elektroniskt ta emot och registrera olika typer av anmälningar från fisket
- IT-support till yrkesfiskare, samt till andra aktörer i försäljning- och handelsledet, som rapporterar sina uppgifter elektroniskt
- svara på frågor och informera om gällande regelverk inom fiskets område
- realtidsövervakning av områden, gränser och fiskeaktiviteter
- i övrigt förekommande arbetsuppgifter vid myndigheten, exempelvis delta i samordnandet av gemensamma kontrollinsatser mellan EU:s medlemsländer.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har treårig gymnasieutbildning kompletterad med kortare eftergymnasial påbyggnad eller enstaka kurser vid högskola/universitet som vi bedömer vara relevanta för befattningen.

Våra krav på erfarenhet är följande:

- minst ett års arbetslivserfarenhet, som vi bedömer relevant, gärna inom service.
- erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter
- van IT-användare 

Vi ser det som meriterande om du också har:

- erfarenhet från arbete med fisket och regelverket för fiskerikontroll
- vana vid hantering av juridisk text (och tolkning av densamma) 
- erfarenhet av telefonsupport
- grundläggande kunskaper i förvaltningsrätt

Som person är du pedagogisk och tydlig i kommunikationen. Du ska kunna hantera avvägningen mellan att vara beslutsam och ha förståelse för den enskildes behov i myndighetsutövningen. För att lyckas med arbetsuppgifterna krävs det även att du är strukturerad, noggrann och har en problemlösande analysförmåga. Du måste vara självgående och flexibel. Givetvis har du möjlighet att jobba dagar, kvällar och nätter. Observera även att du arbetar heltid under sommarperioden maj-augusti 2022.

Du har mycket god förmåga att kommunicera och uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god förmåga i tal på engelska. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Villkor och information

Anställningarna är tidsbegränsade med start början av maj till och med 31 december 2023 med eventuell förlängning. Du kan komma att tas i anspråk för enstaka kortvariga anställningsperioder. Att stå till förfogande på detta sätt innebär att ett nytt anställningsförhållande inträder vid varje särskilt tillfälle du tas i anspråk för arbete. Därför kan det vara lämpligt för dig som har en annan huvudsaklig sysselsättning, till exempel studier. Under perioden maj till augusti 2022 finns ökat behov och anställningsformen blir då allmän visstid. 

I dagsläget är rekryteringsbehovet en tjänst men behovet kan komma att öka. 

Vi kommer intervjua löpande och tjänsten kan bli tillsatt innan ansökningstidens slut. 





Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Havs- och Vattenmyndigheten
  • 1 plats
  • 11 dagar - upp till 3 månader
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2022
  • Ansök senast: 1 maj 2022

Liknande jobb


5 november 2024

Teknisk administratör

Teknisk administratör

5 november 2024

5 november 2024