Assisterande Fleet Manager

Assisterande Fleet Manager

Arbetsbeskrivning

Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Assisterande Fleet Managermed placering enligt överenskommelse
Du kommer att rapportera till vår Fleet Manager, chef för affärsområde Fartyg inom vårt Rederi med ansvar för Sjöfartsverkets arbetsfartyg, forskningsfartyget Svea samt våra isbrytare. 
Sjöfartsverket är i en utvecklingsfas där vi har tagit hem bemanning och drift av våra fem isbrytare och Rederiet har nu vuxit till ca 250 personer. För att möta dessa utmaningar pågår nu ett arbete med att strukturera om och förstärka Sjöfartsverkets rederiorganisation i land. Som Assisterande Fleet Manager har du en övergripande funktion och är en länk mellan vår personal ombord, HR och övriga funktioner. Du kommer jobba i nära samarbete med kollegor både iland och ombord. Tillsammans med vår Fleet Manager kommer du bidra till att skapa och upprätthålla en säker och effektiv leverans till våra kunder.
Arbetsuppgifter
I rollen som Assisterande Fleet Manager kommer du att tillsammans med vår Fleet Manager jobba med strategiska och operativa drift- och bemanningsfrågor, budgetplanering och uppföljning för fartygen och deras besättningar. Du jobbar tillsammans med HR inom frågor såsom ledarskapsutveckling och att implementera ett aktivt värdegrundsarbete. Du jobbar i nära samarbete med rederiets HSEQ-koordinator och fartygens befälhavare med att följa upp arbetsmiljöarbetet ombord och säkerställa besättningarnas utbildningar och certifikat.
Vem är du?
Vi söker dig som har…
•    flerårig och aktuell erfarenhet från rederibranschen.
•    erfarenhet från tjänster med en tydlig koppling mot bemanningsplanering.
•    vana av att applicera, implementera och kommunicera lagar och villkor samt att sätta rutiner och processer.  
•    god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och du behärskar engelska i både tal och skrift.
•    Väldigt goda kunskaper och färdigheter i Officepaketet och digitala verktyg.  
•    B-körkort
Det är meriterande om du har…
•    erfarenhet från budgetarbete och/eller är vidareutbildad inom HR-området.
•    varit chef eller haft en arbetsledande position
•    erfarenhet av arbetsuppgifter kopplade till att leda utbildning och att introducera ny personal.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är intresserad av att driva utveckling och förändring och sätter tydliga mål som möjliggör för din organisation både att utvecklas och att känna stolthet i sin leverans. Du är duktig på att arbeta med flera tidshorisonter samtidigt och du är van att se och förmedla helhetsbilden, samtidigt som du känner respekt för de detaljer som kan vara viktiga. Du är bekväm med att fatta snabba och ibland svåra beslut när det behövs. Du är också bekväm med att ta ansvar för att implementera ledningens beslut och förändringar effektivt i organisationen. Du är lyhörd, empatisk och har ett kundorienterat förhållningssätt med en förmåga att bygga förtroendefulla relationer, såväl internt som externt.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med bakgrundskontroll samt registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare. 
Varför ska du välja Sjöfartsverket?
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas snarast. 
Stationeringsort enligt överenskommelse
Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.
Intervjuer kommer att hållas under januari 2025.
Upplysningar:
Chef Ian Lewenhaupt, 010-478 52 45 eller ian.lewenhaupt@sjofartsverket.se
Fackliga företrädare: 
Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ib Bergström, samtliga kan nås via vår växel 0771-630000. 
Ansökan:
Registrera din ansökan senast 18 december 2024.
Diarienummer: 24-06042
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöfartsverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 november 2024
  • Ansök senast: 18 december 2024

Liknande jobb


Chefssekreterare

Chefssekreterare

27 november 2024

Chefsassistent, Barn- och ungdomspsykiatrin, Umeå

Chefsassistent, Barn- och ungdomspsykiatrin, Umeå

26 november 2024

25 november 2024