ASTA-projektet söker systemförvaltare till införande av nytt ekonomisystem

ASTA-projektet söker systemförvaltare till införande av nytt ekonomisystem

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.


Kommunledningsförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 200 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.



Beskrivning
Botkyrka kommun stärker upp inför ASTA-projektet, vilket innebär införandet av ett nytt upphandlat affärssystem.

Ekonomi och finans inom kommunledningsförvaltningen är Botkyrka kommuns övergripande ekonomifunktion med ett strategiskt ansvar att leda och samordna kommunens styrning, planering och ekonomi till stöd för chefer och förtroendevalda.

Redovisningsenheten ansvarar för den kommunövergripande redovisningen genom kvalitetssäkring, analyser och strategisk utveckling. Enheten har ett stort ansvar vid upprättandet av kommunens och koncernens årsredovisning samt delårs­rapporter.

Utöver kärnuppgifterna arbetar redovisningsenheten med systemförvaltning av affärssystemet innehållande ekonomisystem, upphandling och inköpssystem.

Till redovisningsenhet söker vi nu två systemförvaltare till systemgruppen där idag tre personer arbetar med systemfrågor och förvaltning. Under 2021-2023 kommer kommunen genomföra en upphandling av nytt affärssystem med projektnamnet ASTA och under införandefasen behöver vi förstärka Systemgruppen för att frigöra nyckelpersoner till projektet.

Systemförvaltning ekonomisystem ansvarar för systemadministration av kommunens ekonomisystem Visma RoR och BoP.





Arbetsuppgifter
Rollen som systemförvaltare innebär att du i huvudsak kommer att arbeta med förvaltning av ekonomisystem inom Botkyrka kommun. Du kommer arbeta i nära samarbete med befintlig personal inom ekonomiavdelningen.

I arbetsuppgifterna ingår:
Support till användare av ekonomisystemet RoR och budget och prognossystemet BoP. Hantera olika inkommande ärenden via samtal och mail till funktionsbrevlåda, tex gällande behörighet, funktionalitet och processer i systemen, stöd kring budget och prognosarbetet. Felhantering och felanmälan till Vismas support. Uppdatering av affärssystemets sidor på intranätet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För rätt person kan arbetet till stor del skötas på distans. 





Kvalifikationer
I denna tjänst bör du ha arbetslivserfarenhet från offentlig sektor och gärna i en större organisation på grund av den komplexitet som föreligger. Då många av kommunens verksamhetssystem är integrerade med ekonomisystemet är det betydelsefullt att du förstår en komplex systemmiljö. Skallkrav för denna tjänst är att du har minst 4 års arbetserfarenhet med redovisning och övrig ekonomisk arbetserfarenhet.

Utbildningsmässigt ser vi att du har examen som högskolekonom eller kompetens som bedöms likvärdig.

Din personlighet är självklart viktig för att passa in i dynamiken i vårt team samt för arbetsbeskrivningen. Du är logisk och analytisk och kan prioritera olika situationer. Det är också viktigt att du är pedagogiskt lagd, självgående, tar initiativ och är en problemlösare.

IT-mässigt ska du ha bra kunskaper inom ekonomisystem och det är meriterande att ha jobbat med Visma Affärslösningar (BoP och RoR). Du är även en van användare av Officepaketet. Du bör ha goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift.

 

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.


Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.





Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Förmåner

Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner


Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
HR-specialist Catarina Karlsson
08-530 610 27
Fackliga företrädare
Nås via växeln, 08-530 610 00
Tillträdande chef för kommunledningsförvaltningens Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
Erbjudanden från annonsörer och rekryteringsföre

Näringslivschef Anna Anderberg

Utvecklingsledare Rebecka Hagman

Upphandlingschef Anders Kuylser
08- 530 611 49

Sammanfattning

Besöksadress

14785 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb


6 november 2024

6 november 2024

6 november 2024

6 november 2024